Model samochodu XCION po raz pierwszy został pokazany podczas niedawnych targów samochodowych Motor Show w Poznaniu. Powstał w zespole projektantów z Wrocławia, którzy zasłynęli dzięki koncepcji Nowej Warszawy, nowej wersji kultowego pojazdu z czasu Polski Ludowej. Nowa konstrukcja miała inne inspiracje.
– Wiele mówi się o nadchodzącej modzie na małe, miejskie auta elektryczne. Nie ma jednak wśród nich ładnego i zarazem niedrogiego modelu, którego produkcja nie przekroczy 50 tysięcy złotych – mówi Michał Koziołek, współautor projektu. – Chcieliśmy przygotować efektowne auto, które wzbudzi pożądanie jak piękna kobieta, dlatego inspirowaliśmy się kobiecymi kształtami.
Prosta konstrukcja XCION
Konstruktor zapowiada, że auto to powrót do korzeni motoryzacji: prosta konstrukcja, nieskomplikowana w obsłudze i naprawie. Monolit zewnętrzny będzie się trzymał na dwudziestu śrubach, to znacznie ułatwi usuwanie usterek, a nawet wymianę nadwozia. To ostatnie będzie z włókna szklanego, dwa silniki pozwolą na rozwijanie prędkości do 160 km na godzinę.
- Muszą być tanie w eksploatacji, zakładam, że pokonanie stu kilometrów w mieście kosztować będzie 5-10 złotych – mówi Michał Koziołek.
XCION to według założeń typowe auto miejskie, niewielkie – dwuosobowe, niedrogie.
Michał Koziołek: - Już słyszałem zarzuty, że chcemy się wypromować pokazując nowy model auta. Nic takiego, ten pomysł traktujemy bardzo serio i myślimy o jego masowej produkcji. To tym bardziej realny plan, że na jej uruchomienie nie byłoby potrzeba tyle pieniędzy, jak w przypadku masowej produkcji Nowej Warszawy.
wto