Partnerzy i cel projektu
Celem wizyty było zapoznanie się z berlińskimi rozwiązaniami w zakresie zarządzania ulicą Friedrichstraße. W wizycie uczestniczyli przedsiębiorcy prowadzący działalność w centrum staromiejskim Wrocławia - właściciele sklepów Pierre Cardin, Bialcon, Mago, Kartell, Rosenthal, przedstawicielki domów towarowych Renoma i Podwale, Galerii BWA oraz Soul Cafe (Stowarzyszenie Nasz Rynek).
Stronę niemiecką reprezentowały władze Stowarzyszenia IG Friedrichstraße, hotelu NH Berlin Friedrichstrasse, Friedrichstadt-Palast, Malik Management, Cut For You, Galeries Lafayette, WeihnachtsZauber Gendarmenmarkt.
Uczestnicy projektu
Uczestnicy spotkali się również z Fundacją Zukunft Berlin, Deutsche Gesellschaft, przedstawicielami Senatu Berlina, Izby Przemysłowo-Handlowej, Akademii Fundacji Konrada Adenauera (rozmówcami byli m.in. pan Volker Hassemer, pan Andreas Apelt, pani Ulrike Kind).
W spotkaniu wziął udział poseł do Parlamentu Europejskiego pan Joachim Zeller.
Strona niemiecka przedstawiła dotychczas zrealizowane projekty, omówiono też możliwości współpracy polsko-niemieckiej i rozwoju projektów multidyscyplinarnych, łączących biznes i kulturę.
Uczestnicy spotkali się również z Fundacją Zukunft Berlin, Deutsche Gesellschaft, przedstawicielami Senatu Berlina, Izby Przemysłowo-Handlowej, Akademii Fundacji Konrada Adenauera (rozmówcami byli m.in. pan Volker Hassemer, pan Andreas Apelt, pani Ulrike Kind).
W spotkaniu wziął udział poseł do Parlamentu Europejskiego pan Joachim Zeller.
Strona niemiecka przedstawiła dotychczas zrealizowane projekty, omówiono też możliwości współpracy polsko-niemieckiej i rozwoju projektów multidyscyplinarnych, łączących biznes i kulturę.
Doświadczenia Berlińczyków w zakresie zarządzania ulicą handlową i osobiste obserwacje zainspirowały wrocławskich przedsiębiorców do przyspieszenia działań mających na celu powołanie stowarzyszania ulicy Świdnickiej.
Zakres tematyczny
Efektem spotkań roboczych jest opracowana wstępna koncepcja wydarzenia promującego ulicę Świdnicką, w które zaangażują się sklepy, restauracje i instytucje prowadzące działalność w obrębie centrum staromiejskiego orazroboczy projekt folderu promocyjnego prezentującego tożsamość historyczno-handlową i potencjał wrocławskiej ulicy Świdnickiej i berlińskiej ulicy Friedrichstraße.
Z uwagi na bliskość geograficzną i kulturową doświadczenia berlińskie są bardzo cenne dla Wrocławia. Mimo różnic w uwarunkowaniach formalno-prawnych stanowią inspirację do rozszerzenia programu o nowe aspekty.
Inspiracja, zastosowanie wiedzy w praktyce
Uzyskana podczas wizyty w Berlinie wiedza zostanie wykorzystana w procesie odnowy handlu w centrum staromiejskim Wrocławia.
Wnioski, dalsze kroki
- WSPÓŁPRACA pomiędzy przedsiębiorcami, samorządem, jednostkami kultury, kontynuacja dialogu rozpoczętego w ramach odnowy centrum staromiejskiego, regularne spotkania, korzystanie z istniejącego potencjału, ustalenie kanałów komunikacji pomiędzy zainteresowanymi stronami.
- WYDARZENIE promujące ulicę Świdnicką na bazie doświadczeń Friedrichstraße - sklepy, restauracje i instytucje zlokalizowane wokół traktu zaproponują swój wkład w ramach eventu (np. ofertę specjalną, pokaz, wystawę, przedłużenie godzin otwarcia).
- MAPKI, które zostaną opracowane, krótko ukażą tożsamość historyczną i handlową ulicy Świdnickiej oraz Friedrichstraße - sugerowane stworzenie dwóch rodzajów mapek (jedna dla Wrocławia, gdzie głównym tematem będzie Świdnicka, druga dla Berlina z główną Friedrichstraße) bazujących na wspólnej szacie graficznej.
- REWIZYTA strony niemieckiej we Wrocławiu planowana jest we wrześniu 2014.
Biuro Rozwoju Gospodarczego