Operacja trwała kilkanaście minut a do zdemontowania starego przęsła użyto sprzętu o 250-tonowym udźwigu. – W tym miejscu powstanie nowy 47 metrowy wiadukt. 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 zbrojeniowej. Poziom terenu zostanie obniżony o 1,5 metra, tak aby tramwaje mogły komfortowo pod nim przejechać – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Pierwszy odcinek trasy tramwajowej na Popowice zdaniem inżynierów jest tym najtrudniejszym. Mimo, że liczy niecały kilometr muszą przebudować wspominany wiadukt, obniżyć poziom ulicy oraz wybudować w tamtym miejscu kanał wodnospławny, który w będzie wstanie przyjąć w czasie ulew nawet 3 metry sześcienne wody na sekundę.
Skomplikowana inwestycja energetyczna
Sporo pracy jest również przy sieciach energetycznych. Przy 850 metrach drogi jest ich aż 57 kilometrów. – To jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji energetycznych we Wrocławiu od II wojny światowej. Trasa tramwajowa przebiega w sąsiedztwie Głównego Punktu Zasilania, który zaopatruje w energię elektryczną m.in. Stare Miasto i stąd olbrzymia liczba instalacji energetycznych – mówi Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.Trzeba wymienić m.in. kable średniego, niskiego napięcia, kabel zasilający stację prostownikową. Niektóre z nich mają blisko 50 lat. Jeszcze w tym roku Wrocławskie Inwestycje chcą ogłosić przetarg na kolejny odcinek trasy tramwajowej na Popowice.
Inwestycja w liczbach:
- 3.8 km nowego torowiska
- 5,4 km nowych i przebudowanych dróg
- 17 przebudowanych skrzyżowań
- 5,7 km nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych
- 31 przystanków (w tym 21 nowych)
- 120 mln zł koszt prac w I etapie
Według planu nowa trasa tramwajowa przez Popowice ma być gotowa do końca 2022 roku.
Czytaj więcej: Próby obciążeniowe na wiadukcie nad trasą tramwajową na Popowice [ZDJĘCIA, WIDEO]