Budowa trasy tramwajowej przez ul. Długą na Popowice wchodzi w kolejny etap. Niedawno na plac budowy przyjechały potężne elementy, z których powstał tymczasowy wiadukt dla pociągów nad ul. Długą. Dzisiaj ta przeprawa przechodziła najważniejszy sprawdzian.
- Zanim ruch pociągów pojedzie po wiadukcie tymczasowym musieliśmy sprawdzić jego parametry. Dlatego dzisiaj odbywają się próby obciążeniowe z użyciem ważącej 116 ton lokomotywy. Kiedy się zakończą po nowej konstrukcji zostanie puszczony regularny ruch pociągów, natomiast wykonawca będzie mógł rozpocząć przebudowę istniejącego wiaduktu – mówi Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.
Wiadukt nad ulicą Długą z jednej i drugiej strony zostanie poszerzony i docelowo będzie ponad dwa razy dłuższy od obecnego. Przejadą pod nim swobodnie tramwaje dzięki obniżeniu o około 1,5 metra poziomu jezdni. PKP PLK ma w planach wybudowanie w jego okolicy przystanku kolejowego Wrocław Szczepin dzięki czemu przy skrzyżowaniu Długiej i Poznańskiej powstanie węzeł przesiadkowy. Pasażerowie zejdą z peronu wprost na przystanek komunikacji miejskiej. Pod wiaduktem wybudowany zostanie nowy kanał ogólnospławny odprowadzający wody opadowe, jak i ścieki.
Blisko 4 km nowego torowiska
Przypomnijmy. Nowa trasa tramwajowa licząca blisko 4 kilometry ma początek na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej. Torowisko tramwajowe od Mieszczańskiej przejdzie w ul. Dmowskiego. Dalej zostanie poprowadzone między istniejącymi jezdniami: przez most Dmowskiego, obok centrum handlowego i siedziby ZDiUM. Potem pod wspominanym wiaduktem i dalej ul. Długą i Starogroblową na Popowice.
Budowa pierwszego etapu trasy tramwajowej na Popowice rozpoczęła się 25 maja. Wykonawcą tego etapu prac jest Budimex Budownictwo. Jeszcze w tym roku miasto ogłosi przetarg na realizacje kolejnego odcinka, czyli fragmentu od ul. Jagiełły do Milenijnej. Według planów gotową trasą na Popowice pojedziemy w 2022 roku.
Inwestycja w liczbach:
- 3,8 km nowego torowiska
- 5,4 km nowych i przebudowanych dróg
- 17 przebudowanych skrzyżowań
- 5,7 km nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych
- 31 przystanków (w tym 21 nowych)
- 120 mln zł koszt prac w I etapie
fot. Janusz Krzeszowski