Ochrona przyrody i elementów historii – z mieszkańcami
Koncepcja zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenu Maślic była konsultowana z mieszkańcami, w spotkaniach oprócz przedstawicieli rad osiedli Maślice i Pracz Odrzańskich brali udział również członkowie Stowarzyszenia „Nasze Maślice”.
Od początku szczególny nacisk położono na działania związane z ochroną środowiska zarówno w sferze planowania jak też realizacji. Podczas wszystkich etapów budowy nadzór przyrodniczy pełnił multidyscyplinarny zespół ekspertów różnych specjalizacji: fitosocjolog i dendrolog, herpetolog, ornitolog, chiropterolog oraz teriolog.
Dialog z mieszkańcami i organizacjami ochrony przyrody pozwolił wypracować rozwiązania, które są pozytywnym skutkiem przeprowadzonej inwestycji: zabezpieczenia chroniące życie płazów bytujących w najbliższej okolicy, ograniczenie do minimum wycinek drzew i krzewów porastających konstrukcję wału, nasadzenia kompensacyjne na wskazanych terenach. W ramach inwestycji na wskazanych działkach na Złotnikach nasadzono 273 drzewa i 7221 krzewów oraz zorganizowano 6325m2 trawników.
Mimo braku zaleceń konserwatorskich zachowano historyczną wartość ulicy, uwzględniając głosy lokalnej społeczności.
Ślęzoujście od lat było jednym z priorytetów inwestycyjnych na Maślicach ale przebudowa wału przyniosła nie tylko wyczekiwaną ochronę przed powodzią. Ścisła współpraca ze ZDiUM pozwoliła nam wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązania dla zachowania elementów historii oraz środowiska naturalnego. 82 poniemieckie słupy granitowe zostaną wykorzystane w aranżacjach osiedlowych projektów, kostka kamienna z jezdni stanowi nawierzchnię ścieków i zjazdów wałowych, a kopuła schronu została przeniesiona w okolice stawu.
Sławomir Czerwiński, wiceprzewodniczący Zarządu Osiedla Maślice
Ulica Ślęzoujście – bezpieczeństwo na drodze
W wyniku przebudowy ulica Ślęzoujście zyskała nową nawierzchnię, chodnik dla pieszych oraz oświetlenie. Na odświeżonej drodze zamontowane progi zwalniające oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h. Nowa jezdnia o nawierzchni bitumicznej umożliwiła włączenie tego fragmentu do Odrzańskiej Trasy Rowerowej.
Ulica nie straciła absolutnie charakteru rekreacyjnego, znacząco wzrosły natomiast bezpieczeństwo i komfort niezmotoryzowanych użytkowników: rowerzystów, osób starszych, rodziców z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami. Do tej pory ze względu na szerokość i stan techniczny drogi poruszanie się po niej rowerem czy wózkiem było niewygodne i niebezpieczne. Wydzielenie chodnika oraz wymiana granitowych kocich łbów na beton asfaltowy zapewnia komfort i wygodę wszystkich użytkowników.
Tomasz Staruchowicz dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu
W ramach inwestycji na odcinku ok. 500 m powstały elementy infrastruktury drogowej:
• jezdnia, chodnik, oświetlenie, dwa progi sinusoidalne, wyniesione skrzyżowanie, balustrady i bariery energochłonne, słupki zabezpieczające, oraz hydrotechnicznej:• przepust wałowy na rzece Ługowinie o świetle 2x2 m i długości 27 mb,• od strony Odry zabezpieczenie przeciwpowodziowe w postaci zasuwy wrzecionowej, zamykającej wylot przepustu w czasie powodzi,• 50,5 mb muru oporowego z gabionów (na wysokości stawu),• przesłona przeciw filtracyjna o gr. 40cm i głębokości 5m u podstawy nasypu na długości 229mb,• oraz zabezpieczenie skarp bentomatami.
Inwestycja została w części (ok. 30%) sfinansowana ze środków Skarbu Państwa, dzięki podpisanemu we wrześniu 2021 r. porozumieniu z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i włączenia zadania do Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW).Koszt inwestycji 12,6 mln złotych, z czego kwotę 8 mln sfinansowała Gmina Wrocław.
Generalnym wykonawcą prac była firma STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.