Wykonawca Kościuszki
Otworzyliśmy oferty w przetargu na projekt przebudowy ulicy Kościuszki. Mamy jedną propozycję biura projektowego, która jest poniżej kwoty jaką planowaliśmy na realizację tego zadania. Teraz Wrocławskie Inwestycje będą ją sprawdzać pod względem formalnym.
Aby tramwaj mógł wrócić na ulicę Kościuszki najpierw przygotujemy koncepcję i dokumentację projektową dla tego zadania i to obejmuje przetarg.
To projekt trasy tramwajowej, dwukierunkowej wraz z pełną infrastrukturą techniczną - ok. 1 km, w tym budowę nowych połączeń (rozjazdów) z ul. Pułaskiego oraz z ul. Traugutta. To także:
- przebudowa układu drogowego ul. Kościuszki, w tym dróg dla pieszych i dróg dla rowerów;
- remont nawierzchni jezdni;
- budowa drogi dla rowerów w ul. Krakowskiej (brakujący odcinek ok. 130 m);
- zagospodarowanie nowych i przebudowanych przystanków komunikacji publicznej w całym zakresie inwestycji – 10 peronów;
- przebudowa skrzyżowań ul. Kościuszki z ulicami: Pułaskiego (4 wloty, 3 kierunki tramwajowe z rozjazdami), Prądzyńskiego (4 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną), Świstackiego (4 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną), Zgodną (3 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną), Więckowskiego (4 wloty, skrzyżowanie z drogą podporządkowaną), Traugutta / Na Niskich Łąkach / Krakowska / droga wewnętrzna (5 wlotów, 3 kierunki tramwajowe z rozjazdami);
- przebudowa sygnalizacji świetlnych w ITS na skrzyżowaniach ul. Kościuszki z: Pułaskiego, Traugutta / Na Niskich Łąkach / Krakowska / droga wewnętrzna;
- przebudowa i budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych;
- wyznaczenie miejsc postojowych wzdłuż ulicy oraz zjazdów na potrzeby obsługi komunikacyjnej zabudowy mieszkaniowej, usługowej i handlowej - w miarę możliwości na całej długości zadania;
- dostosowanie istniejącego układu drogowego w obszarze trasy tramwajowej.
Zajmiemy się zielenią. Zaplanujemy też przebudowę oświetlenia drogowego, budowę doświetlenia przejść pieszych i przejazdów rowerowych. Czeka nas także projekt odwodnienia drogowego czy przebudowa infrastruktury podziemnej (sieci kanalizacji sanitarnej, gazowej, teletechnicznej, elektroenergetycznej, ciepłowniczej).Od podpisania umowy projektant będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie dokumentacji wraz ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami.
Szybki remont Nefrytowej
Ostatnie dni września upływają nam na intensywnych pracach drogowych na remontowanych odcinkach ulic z programu WNDD2025. W nocy z 26 na 27 września wdrażamy zmiany w organizacji ruchu na ulicy Nefrytowej, aby od 27 wrzesnia rozpocząć naprawy nawierzchni. Ruch będzie ograniczony do jednego kierunku w relacji od Szmaragdowej do Brylantowej, drugi kierunek pojedzie przez Kurpiów, Kutrzeby i Ametystową. W początkowej fazie prace skupią się na chodnikach, ale w ciągu 3-4 tygodni wykonamy nową nawierzchnię na całym 600 metrowym odcinku ulicy. Na Bacciarellego trwają rozbiórki chodników i zatok, na jezdnię wejdziemy w październiku aby zastąpić wysłużony asfalt nową, odporną nawierzchnią. Na Legnickiej układamy właśnie ostatnią warstwę asfaltobetonu na trzecim pasie i uwolnimy go dla ruchu jutro w nocy. Rozbiegowy pas do lewoskrętu skończymy do wtorku. Na początku przyszłego tygodnia przedstawimy szczegółowy raport na temat pozostałych ulic, które po metamorfozie powrócą w pełni do ruchu w pierwszy październikowy weekend.
Protramy z klimatyzacją
Tramwaje Protram 204 przechodzą właśnie małą modernizację - na Zajezdni Ołbin pracownicy MPK montują w nich klimatyzatory. To sprawi, że temperatura w środku spadnie nawet o kilka stopni. Cały system jest automatyczny i przy odpowiedniej temperaturze włącza się sam, bez ingerencji motorniczego. A to nie wszystko! Przy okazji pracownicy MPK zamontowali automatyczne lusterka, które poprawią bezpieczeństwo i wygodę prowadzenia protramów.
Pierwszy taki zestaw już jeździ po Wrocławiu, a kolejny właśnie jest w trakcie montażu. Do przyszłych wakacji planujemy, by kilka kolejnych tramwajów tej serii było już wyposażonych w nowy system chłodzenia.Tę modernizację MPK przeprowadziło własnymi siłami.
W weekend przerwy w kursowaniu tramwajów do Leśnicy
Z początkiem września tramwaje po kompleksowej przebudowie torowiska na Kosmonautów wróciły do Leśnicy. Torowisko zostało kompleksowo przebudowane na odcinku między ulicą Jeżowską a przystankiem "Jeleniogórska". Ale 27 i 28 września czekają nas jeszcze małe przerwy w kursowaniu. Od godziny 20 do wyjazdów porannych tramwaje linii 3, 10, 20 będą dojeżdżać do pętli Pilczyce, a z niej co 7,5 minuty pasażerów do Leśnicy zawiezie linia 710. W ciągu dnia tramwaje będą kursować normalnie. Przyczyna? Konieczne jest skalibrowanie oddanej niedawno do użytku po kompleksowym remoncie nowej sieci trakcyjnej – takie "dostrojenie" ma zagwarantować bezpieczeństwo na długie lata.
Jest wykonawca dokumentacji projektowej na przebudowę ulicy Jerzmanowskiej
Zakres prac obejmie odcinek od Żernickiej do ul. 11 listopada. To blisko kilometr pasa drogowego. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników tej drogi. Zaprojektujemy tam nową bitumiczną nawierzchnię jezdni, zjazdy na posesje, drogę dla rowerów, chodniki, doświetlone zostaną przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Przygotujemy dokumentację dla nowych przystanków autobusowych i ciągu pieszo-rowerowego, który ułatwi dotarcie do stacji kolejowej Wrocław Żerniki. Powstanie również projekt oświetlenia drogowego, projekt miejskich kanałów technologicznych, kanalizacji deszczowej. Projektant zaproponuje zagospodarowanie wód opadowych, wskaże przestrzeń do nasadzeń zieleni. Od momentu podpisania umowy projektant będzie miał 12 miesięcy na opracowanie dokumentacji dla tego zadania.
Koszt przygotowania dokumentacji to 791 874,00 zł brutto, w tym: w zakresie miasta: 693 178,80 zł brutto i w zakresie MPWiK: 98 695,20 zł brutto.
Kamienice przy Krakowskiej
W ostatnim tygodniu zdjęliśmy rusztowania z kamienicy pod nr 27 (w budynku pod nr 25 prace zakończono chwilę wcześniej) przy ul. Krakowskiej, gdzie odbywał się remont. Co się zmieniło:
- odnowione elewacje frontowe
- remont balkonów
- docieplenie elewacji od podwórza
- renowacja bram wejściowych i przejazdowej
- wymiana stolarki okiennej
- remont pokrycia dachów i więźby dachowej
- izolacja stropów piwnic
Trwają tam odbiory. Wartość całego zadania to blisko 3,8 mln zł.
Wkrótce Wrocławskie Mieszkania zajmą się również remontem nawierzchni i dojść do budynków, aby całość prezentowała się jeszcze lepiej!
Przebudowa Trzmielowickiej
Cztery firmy chcą opracować dokumentację projektową przebudowy ul. Trzmielowickiej - od skrzyżowania z ul. Średzką do ul. Pusteckiej. Wszystkie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie, teraz będą sprawdzane pod kątem formalnym.
Dokumentacja projektowa będzie podstawą do ogłoszenia kolejnego przetargu – tym razem na roboty budowlane. Dzięki tej inwestycji poprawi się bezpieczeństwo i komfort pieszych, rowerzystów, kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej. Zadanie obejmie blisko 1,4 km drogi.
W ramach zamówienia należy zaprojektować m.in.:
- przebudowę drogi (na odcinku od ul. Miodowej do ul. Średzkiej) z wyłączeniem skrzyżowania z linią kolejową, wraz z jej odwodnieniem,
- drogi dla pieszych,
- drogi dla rowerów,
- powiązanie projektowanej infrastruktury pieszej z istniejącą infrastrukturą,
- zagospodarowanie wód opadowych,
- zieleń,
- oświetlenie drogowe wraz z doświetleniem przejść, przejazdów i peronów przystankowych,
- organizację ruchu docelowego.
Wykonawca będzie miał 16 miesięcy od dnia podpisania umowy na przygotowanie pełnego projektu wraz z uzyskaniem wszystkich wymaganych decyzji i pozwoleń.
Nowe windy w TBS Wrocław
Trzy nowe windy w budynkach przy ul. Kasztelańskiej na Zakrzowie są już dostępne dla mieszkańców. Zastąpiły one stare, wysłużone urządzenia, a prace zostały zrealizowane w ostatnich tygodniach. Ostatnia z nowych wind, w budynku przy ul. Kasztelańskiej 15, została właśnie dopuszczona do użytkowania przez Urząd Dozoru Technicznego i od razu oddana do dyspozycji mieszkańców. Pracownicy TBS dołożyli wszelkich starań, aby wymiana przebiegła możliwie jak najszybciej, z uwzględnieniem warunków montażowych i technicznych. Nowe urządzenia zamontowano w budynkach przy ul. Kasztelańskiej 13, 15 i 21, zgodnie z sugestiami mieszkańców oraz wynikami analiz technicznych wskazującymi na konieczność wymiany. Wierzymy, że efekt tych działań spełni oczekiwania i że nowe windy będą służyć niezawodnie, zapewniając mieszkańcom wygodę i komfort codziennego życia.
Zmiany na ul. Wiejskiej, Mokronoskiej i Awicenny
W nocy z piątku na sobotę (26/27 września) wprowadzamy kolejne etapy tymczasowej organizacji ruchu na ul. Wiejskiej, Mokronoskiej i Awicenny.
Co się zmieni? Jezdnie zostaną zwężone z 7 do 6 metrów. Na skrzyżowaniu zniknie wyspa kanalizująca ruch i przejście dla pieszych.
Ruch pieszy:
- ul. Mokronoska – tylko po stronie południowej,
- ul. Awicenny – tylko po stronie wschodniej,
- ul. Wiejska – ruch ograniczony po stronie południowej.
Przystanki autobusowe pozostają tam, gdzie dotychczas.
W ramach inwestycji przebudowujemy odcinki ulic Mokronoskiej, Wiejskiej i Awicenny – wszystkie zostaną poszerzone do trzech pasów ruchu, a ich geometria ulegnie zmianie. Powstanie również łącznik między ul. Awicenny a Mokronoską. Przebudowane zostaną też fragmenty ul. Cesarzowickiej i Jordanowskiej.
Zakres prac obejmie również budowę chodników, dróg dla rowerów, miejsc postojowych i zatok autobusowych, a także modernizację infrastruktury technicznej – m.in. sygnalizacji świetlnej, oświetlenia, odwodnienia i sieci podziemnych.
Chodnik na Gubińskiej
Na ul. Gubińskiej trwa remont chodnika. Na odcinku Budziszyńska-Wojrowicka ZDiUM wymienia spękane i nierówne płytki na powierzchni ponad 560 mkw.
To inwestycja zgłoszona przez Radę Osiedla Nowy Dwór do programu Fundusz Osiedlowy. Inwestycja, prowadzona w sąsiedztwie ważnego węzła komunikacyjnego oraz licznych punktów handlowych i usługowych, ma znaczenie dla wielu mieszkańców Nowego Dworu i Muchoboru Małego.
Promenada Krzycka
Niedawno uzupełniliśmy odcinek Promenady Krzyckiej na Gaju o wydzielony ciąg pieszy i właśnie Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu odebrał nowe oświetlenie na odcinku pomiędzy Spiską a Borowską. Przejażdżki i spacery wśród tak bujnej zieleni będą jeszcze przyjemniejsze.
A co słychać na projektowanych odcinkach w kierunku Krzyckiej, Racławickiej i Hallera? Projektowanie odcinka Krzycka - Racławicka dobiega powoli końca, powinniśmy jeszcze w tym roku uzyskać pozwolenie na budowę aby ogłosić przetarg na realizację z początkiem 2026 r.
Proces projektowy na odcinku Racławicka - Hallera potrwa do wiosny, w międzyczasie planujemy zacząć projektowanie przejazdów rowerowych przez Hallera, Powstańców, Ślężną i Wyścigową.
Zmiany na Ołbinie
Przed nami największa inwestycja jaką przyszło realizować Wrocławskim Mieszkaniom. Na powierzchni 17 tys. m kw. zostanie przeprowadzony kompleksowy remont podwórka u zbiegu ulic.: Piastowska, Sienkiewicza, Reja, Krzywa, Nowowiejska.
Trwają prace nad dokumentacją do ogłoszenia przetargu. Tak jak obiecaliśmy mieszkańcom w czerwcu – wykonawcę wybierzemy jeszcze w tym roku. Razem tworzymy bezpieczne i przyjazne wnętrza dla mieszkańców Ołbina!
Bobry przy stawie na Maślicach
Zarząd Zieleni Miejskiej uzupełnia ze swoich środków zadanie „ZIELEŃ TO ŻYCIE, RUCH TO ZDROWIE – Staw Maślicki", które było realizowane w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. W ubiegłych latach powstały tu huśtawka i urządzenie wielofunkcyjne oraz ścieżka.
Teraz staje ścianka wspinaczkowa i rzeźby bobrów, a także urządzenia wielofunkcyjne- drabinki stylizowane na żeremie (czyli bobrzy domek). Czy z "bobrami" fajnie będzie można się bawić użytkownicy przekonają się, jeśli pogoda dopisze, jeszcze jesienią.
Skwer przy ul. Suchej
Będzie na czym spocząć wśród zieleni przy ul. Suchej. Zarząd Zieleni Miejskiej montuje tam małą architekturę, co oznacza, że zielono-niebieski skwer już niebawem zostanie ukończony.
Nasadzono tam prawie 3,5 tys. roślin Poza tym, projekt obejmuje:
- ogrody deszczowe
- z nasadzeniami o łącznej powierzchni 359 mkw.
- elementy małej architektury:
- pergole,
- ławki o falistym kształcie,
- ławki tradycyjne,
- ławka solarna,
- tablice informacyjne,
- zdrój wody pitnej wraz z przyłączem.
Zagroda Średniowiecznego Wrocławia gotowa
Na podgrodziu już istniejącej warowni w parku Tysiąclecia powstała teraz konstrukcja średniowiecznej zagrody. Prace właśnie się zakończyły.
Nowy obiekt został wyposażony w klatkę wspinaczkową, tunel, huśtawkę wahadłową (koszyczek) mocowaną do drewnianej belki za pomocą łańcuchów, górkę ze zjeżdżalnią, piaskownicę „studnia”, bujak i interaktywną ściankę.
Wcześniej w tym roku Zarząd Zieleni Miejskiej skończył tam budowę nowej tyrolki. Mamy do tego ścieżkę w kierunku rzeki.