Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W pierwszej edycji konkursu SUGranty dla Samorządów Uczniowskich Szkół Podstawowych wybrano 9 projektów. Wśród nich wyraźnie dominują strefy relaksu i wypoczynku – czyli miejsca, gdzie uczniowie mogą odpocząć, integrować się oraz rozwijać swoją kreatywność. Miasto na realizację każdego projektu przeznacza 7 tys. złotych.
SUGranty dla szkół podstawowych we Wrocławiu
Konkurs SUGranty to miejska inicjatywa wspierająca pomysły uczniów oraz samorządów uczniowskich w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę. Każda placówka mogła zgłosić swój pomysł i powalczyć o 7 tys. zł na jego realizację.
W I edycji zgłoszono 9 projektów spełniających wymogi konkursowe, czyli są to pomysły które:
- integrują społeczność szkolną,
- rozwijają kreatywność,
- zwiększają szanse edukacyjne
- lub po prostu tworzą przyjazną, komfortową przestrzeń do nauki i odpoczynku dla uczniów.
Wśród zgłoszonych propozycji przeważały strefy relaksu i wypoczynku. Czego przykładem jest wniosek uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 3 przy ul. Bobrzej we Wrocławiu.
Które projekty zwyciężyły?
Lista 9 zwycięskich projektów, na które przeznaczono do 7 tys. zł każdy:
- SP nr 3 – „Strefa relaksu i kreatywności – przestrzeń dla uczniów” – zakup puf i siedzisk, gier planszowych, roślin, donic.
- SP nr 5 – „Dźwięki Świąt – Wieczór kolęd i piosenek świątecznych” – zakup dekoracji, materiałów plastycznych, wynajęcie podestu scenicznego, miksera muzycznego.
- SP nr 17 – „Usłysz ciszę” – zakup siedzisk, wykładziny dźwiękochłonnej, decybelomierzy.
- SP nr 30 – „Radiowęzeł Mini + Audycje Językowe i strefa Relaksu” – zakup mikrofonu, głośników, laptopa, puf, gier, czasopism językowych, ławek i stolików.
- SP nr 33 – „SP 33 w obiektywie” – zakup sprzętu do podcastów, statywów do aparatów, ekranu, doposażenie szkolnej telewizji.
- SP nr 91 – „Zrelaksowani! Zintegrowani” – stworzenie strefy relaksu i wypoczynku, zakup sof, foteli, tablic korkowych, regałów na książki.
- SP nr 97 – „Radiowęzeł Uczniowski: Nasz Głos w Przestrzeni” – zakup wzmacniacza, kolumny głośnikowej, mikrofonu.
- SP nr 98 – „Miejsce pełne kreatywności i odpoczynku” – zakup i montaż poduszek, siedzisk, budki wyciszającej.
- SP nr 113 w ZSP 1 – „Cicha przystań – sala wyciszenia” – zakup m.in. puf, hamaków, dywanu, roślin oraz wykonanie ścieżki sensorycznej.
To świetne, że mogliśmy sami zadecydować, co powstanie w naszej szkole. Pomysł stworzenia strefy relaksu spodobał się wszystkim i został przyjęty niemal jednogłośnie. W naszej strefie znajdą się pufy, wygodne siedziska, gry planszowe oraz rośliny w donicach - wszystko po to, by stworzyć fajną przestrzeń dla nas. Z chęcią będziemy tam spędzać czas.Antoni Zagórski, uczeń SP nr 3 we Wrocławiu
Do połowy grudnia uczniowie wraz z nauczycielami będą wdrażać i realizować swoje pomysły, które sprawią, że szkoły staną się miejscem jeszcze bardziej przyjaznym i sprzyjającym rozwojowi każdego ucznia.
Aktywni również w szkołach ponadpodstawowych
Warto podkreślić, że od trzech lat we Wrocławiu realizowany jest podobny konkurs dla szkół ponadpodstawowych, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem.
W tym roku dominowały takie pomysły jak:
- kąciki chill out,
- radiowęzły,
- wycieczki integracyjne
- czy murale na szkolnych ścianach.
Dzięki temu młodzież nie tylko uczy się odpowiedzialności, ale również wprowadza konkretne zmiany, które czynią szkołę miejscem bardziej przyjaznym i dopasowanym do ich potrzeb.
Tym bardziej, że budżet na wsparcie aktywności samorządów uczniowskich szkół ponadpodstawowych został podwojony i wyniósł 200 tys. zł. To pozwala młodym realizować jeszcze bardziej ambitne projekty, które sprzyjają integracji, rozwojowi pasji i aktywności społecznej we wrocławskich placówkach.
Zwycięskie projekty w szkołach ponadpodstawowych
Zwycięskie projekty z tego roku:
- Liceum Ogólnokształcące nr I
Rozbudowa istniejącej strefy relaksu w szkole poprzez stworzenie nowych miejsc wypoczynku na korytarzach i terenie boiska szkolnego. Wzbogacone zostaną one o rośliny, źródełka wody i wygodne siedziska. Inicjatywa ma sprzyjać integracji oraz propagowaniu zdrowych nawyków odpoczynku.
- VI Liceum Ogólnokształcące
„Szóstkowo, sportowo, informatycznie” – projekt łączący różne aspekty życia szkolnego: sport, działalność samorządu i rozwój technologii. Zakłada stworzenie przestrzeni rekreacyjnej, doposażenie drużyn sportowych i samorządu uczniowskiego, a także budowę stref relaksu.
- Liceum Ogólnokształcące nr VIII
Zakup wieszaków oraz modernizacja szkolnego radiowęzła, aby poprawić komfort uczniów przemieszczających się między budynkami i umilić im czas spędzany w szkole.
- Liceum Ogólnokształcące nr XI
Utworzenie Szkolnego Koła Dziennikarskiego, które umożliwi uczniom rozwijanie umiejętności w zakresie dziennikarstwa, fotografii i nowoczesnych mediów z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu.
- Liceum Ogólnokształcące nr XII
„Strefa ciszy i relaksu” – która ma stać się spokojną przestrzenią dla uczniów ze specjalnymi potrzebami i tych, którzy chcą odpocząć od hałasu. Zaplanowano odmalowanie ścian i zakup m.in. roślin, puf.
- Liceum Ogólnokształcące nr XIV
Stworzenie strefy relaksu na szkolnym korytarzu. Ustawienie tam wygodnych foteli, kanap, półek na książki i roślin doniczkowych. Inicjatywa ma stworzyć przyjazną przestrzeń do odpoczynku, rozmów i budowania relacji wśród uczniów.
- Liceum Ogólnokształcące nr XVII
„Centrum Inicjatyw Uczniowskich” – projekt zakłada stworzenie przestrzeni do pracy dla Samorządu Uczniowskiego, wspierającej realizację inicjatyw szkolnych. Nowe miejsce ma sprzyjać rozwijaniu kompetencji uczniowskich, lepszej organizacji wydarzeń i integracji społeczności szkolnej.
- Liceum Ogólnokształcące nr XIII
Utworzenie kolorowej strefy relaksu w szkole.
- Lotnicze zakłady Naukowe
Renowacja szkolnego radiowęzła.
- Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych
Zakup wieszaków i modernizacja szkolnego radiowęzła, by poprawić komfort uczniów i umilić czas spędzany w szkole.
- Zespół Szkół Budowlanych
Utworzenie strefy wypoczynku poprzez zakup sof i roślin. Dodatkowo przewidziano współpracę z Teatrem Polskim oraz organizację warsztatów teatralnych i plastycznych, rozwijających talenty i promujących kulturę.
- Zespół Szkół Logistycznych
Stworzenie strefy na świeżym powietrzu do lekcji, debat, wydarzeń i integracji uczniów. Projekt ma pozytywnie wpłynąć na komfort psychofizyczny młodzieży i zwiększyć dostępność przestrzeni edukacyjnych.
- Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych
Zakup drukarki 3D i modernizację systemu dźwiękowego, co umożliwi tworzenie materiałów promocyjnych, nagród i pomocy edukacyjnych oraz poprawi organizację wydarzeń.