wroclaw.pl strona główna

UWAGA! Zaginęła Martyna Zawada. 15-latka była we Wrocławiu [ZDJĘCIA]

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Edukacja
  4. Aktualności z edukacji
  5. SUGranty dla Samorządów Uczniowskich Szkół Podstawowych

W pierwszej edycji konkursu SUGranty dla Samorządów Uczniowskich Szkół Podstawowych wybrano 9 projektów. Wśród nich wyraźnie dominują strefy relaksu i wypoczynku – czyli miejsca, gdzie uczniowie mogą odpocząć, integrować się oraz rozwijać swoją kreatywność. Miasto na realizację każdego projektu przeznacza 7 tys. złotych.

SUGranty dla szkół podstawowych we Wrocławiu

Konkurs SUGranty to miejska inicjatywa wspierająca pomysły uczniów oraz samorządów uczniowskich w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę. Każda placówka mogła zgłosić swój pomysł i powalczyć o 7 tys. zł na jego realizację.

Wspieranie działań samorządów uczniowskich to inwestycja w zaangażowanie i odpowiedzialność młodych ludzi. Obiecaliśmy, że takie wsparcie pojawi się również w szkołach podstawowych - i słowa dotrzymaliśmy. Uczniowie mają realną możliwość wpływania na to, jak wygląda ich codzienność szkolna. Ważne jest, aby od najmłodszych lat dawać dzieciom przestrzeń do wyrażania swoich pomysłów i wpływania na otoczenie.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

W I edycji zgłoszono 9 projektów spełniających wymogi konkursowe, czyli są to pomysły które:

  • integrują społeczność szkolną,
  • rozwijają kreatywność,
  • zwiększają szanse edukacyjne
  • lub po prostu tworzą przyjazną, komfortową przestrzeń do nauki i odpoczynku dla uczniów.

Wśród zgłoszonych propozycji przeważały strefy relaksu i wypoczynku. Czego przykładem jest wniosek uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 3 przy ul. Bobrzej we Wrocławiu.

To inicjatywa uczniów, którzy chcieli stworzyć w szkole przestrzeń sprzyjającą odpoczynkowi i nawiązywaniu nowych relacji. Pomysł spotkał się z dużym entuzjazmem całej społeczności szkolnej. Nasi uczniowie udowodnili, że mogą realnie współdecydować o wyglądzie i funkcjonowaniu swojej szkoły, co na pewno wpłynie na ich poczucie odpowiedzialności za wspólne miejsce. Takie miejsca są dziś niezwykle potrzebne - pozwalają młodym ludziom odreagować stres, nabrać energii, a także rozwijać kreatywność.
Katarzyna Cekała, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 3

Które projekty zwyciężyły?

Lista 9 zwycięskich projektów, na które przeznaczono do 7 tys. zł każdy:

  • SP nr 3 – „Strefa relaksu i kreatywności – przestrzeń dla uczniów” – zakup puf i siedzisk, gier planszowych, roślin, donic.
  • SP nr 5 – „Dźwięki Świąt – Wieczór kolęd i piosenek świątecznych” – zakup dekoracji, materiałów plastycznych, wynajęcie podestu scenicznego, miksera muzycznego.
  • SP nr 17 – „Usłysz ciszę” – zakup siedzisk, wykładziny dźwiękochłonnej, decybelomierzy.
  • SP nr 30 – „Radiowęzeł Mini + Audycje Językowe i strefa Relaksu” – zakup mikrofonu, głośników, laptopa, puf, gier, czasopism językowych, ławek i stolików.
  • SP nr 33 – „SP 33 w obiektywie” – zakup sprzętu do podcastów, statywów do aparatów, ekranu, doposażenie szkolnej telewizji.
  • SP nr 91 – „Zrelaksowani! Zintegrowani” – stworzenie strefy relaksu i wypoczynku, zakup sof, foteli, tablic korkowych, regałów na książki.
  • SP nr 97 – „Radiowęzeł Uczniowski: Nasz Głos w Przestrzeni” – zakup wzmacniacza, kolumny głośnikowej, mikrofonu.
  • SP nr 98 – „Miejsce pełne kreatywności i odpoczynku” – zakup i montaż poduszek, siedzisk, budki wyciszającej.
  • SP nr 113 w ZSP 1 – „Cicha przystań – sala wyciszenia” – zakup m.in. puf, hamaków, dywanu, roślin oraz wykonanie ścieżki sensorycznej.

To świetne, że mogliśmy sami zadecydować, co powstanie w naszej szkole. Pomysł stworzenia strefy relaksu spodobał się wszystkim i został przyjęty niemal jednogłośnie. W naszej strefie znajdą się pufy, wygodne siedziska, gry planszowe oraz rośliny w donicach - wszystko po to, by stworzyć fajną przestrzeń dla nas. Z chęcią będziemy tam spędzać czas.
Antoni Zagórski, uczeń SP nr 3 we Wrocławiu

Do połowy grudnia uczniowie wraz z nauczycielami będą wdrażać i realizować swoje pomysły, które sprawią, że szkoły staną się miejscem jeszcze bardziej przyjaznym i sprzyjającym rozwojowi każdego ucznia.

Aktywni również w szkołach ponadpodstawowych

Warto podkreślić, że od trzech lat we Wrocławiu realizowany jest podobny konkurs dla szkół ponadpodstawowych, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem.

W tym roku dominowały takie pomysły jak:

  • kąciki chill out,
  • radiowęzły,
  • wycieczki integracyjne
  • czy murale na szkolnych ścianach.

Dzięki temu młodzież nie tylko uczy się odpowiedzialności, ale również wprowadza konkretne zmiany, które czynią szkołę miejscem bardziej przyjaznym i dopasowanym do ich potrzeb.

Tym bardziej, że budżet na wsparcie aktywności samorządów uczniowskich szkół ponadpodstawowych został podwojony i wyniósł 200 tys. zł. To pozwala młodym realizować jeszcze bardziej ambitne projekty, które sprzyjają integracji, rozwojowi pasji i aktywności społecznej we wrocławskich placówkach.

Zwycięskie projekty w szkołach ponadpodstawowych 

Zwycięskie projekty z tego roku:

  • Liceum Ogólnokształcące nr I

Rozbudowa istniejącej strefy relaksu w szkole poprzez stworzenie nowych miejsc wypoczynku na korytarzach i terenie boiska szkolnego. Wzbogacone zostaną one o rośliny, źródełka wody i wygodne siedziska. Inicjatywa ma sprzyjać integracji oraz propagowaniu zdrowych nawyków odpoczynku.

  • VI Liceum Ogólnokształcące

„Szóstkowo, sportowo, informatycznie” – projekt łączący różne aspekty życia szkolnego: sport, działalność samorządu i rozwój technologii. Zakłada stworzenie przestrzeni rekreacyjnej, doposażenie drużyn sportowych i samorządu uczniowskiego, a także budowę stref relaksu.

  • Liceum Ogólnokształcące nr VIII

Zakup wieszaków oraz modernizacja szkolnego radiowęzła, aby poprawić komfort uczniów przemieszczających się między budynkami i umilić im czas spędzany w szkole.

  • Liceum Ogólnokształcące nr XI

Utworzenie Szkolnego Koła Dziennikarskiego, które umożliwi uczniom rozwijanie umiejętności w zakresie dziennikarstwa, fotografii i nowoczesnych mediów z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu.

  • Liceum Ogólnokształcące nr XII

„Strefa ciszy i relaksu” – która ma stać się spokojną przestrzenią dla uczniów ze specjalnymi potrzebami i tych, którzy chcą odpocząć od hałasu. Zaplanowano odmalowanie ścian i zakup m.in. roślin, puf.

  • Liceum Ogólnokształcące nr XIV

Stworzenie strefy relaksu na szkolnym korytarzu. Ustawienie tam wygodnych foteli, kanap, półek na książki i roślin doniczkowych. Inicjatywa ma stworzyć przyjazną przestrzeń do odpoczynku, rozmów i budowania relacji wśród uczniów.

  • Liceum Ogólnokształcące nr XVII

„Centrum Inicjatyw Uczniowskich” – projekt zakłada stworzenie przestrzeni do pracy dla Samorządu Uczniowskiego, wspierającej realizację inicjatyw szkolnych. Nowe miejsce ma sprzyjać rozwijaniu kompetencji uczniowskich, lepszej organizacji wydarzeń i integracji społeczności szkolnej.

  • Liceum Ogólnokształcące nr XIII

Utworzenie kolorowej strefy relaksu w szkole.

  • Lotnicze zakłady Naukowe

Renowacja szkolnego radiowęzła.

  • Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych

Zakup wieszaków i modernizacja szkolnego radiowęzła, by poprawić komfort uczniów i umilić czas spędzany w szkole.

  • Zespół Szkół Budowlanych

Utworzenie strefy wypoczynku poprzez zakup sof i roślin. Dodatkowo przewidziano współpracę z Teatrem Polskim oraz organizację warsztatów teatralnych i plastycznych, rozwijających talenty i promujących kulturę.

  • Zespół Szkół Logistycznych

Stworzenie strefy na świeżym powietrzu do lekcji, debat, wydarzeń i integracji uczniów. Projekt ma pozytywnie wpłynąć na komfort psychofizyczny młodzieży i zwiększyć dostępność przestrzeni edukacyjnych.

  • Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych

Zakup drukarki 3D i modernizację systemu dźwiękowego, co umożliwi tworzenie materiałów promocyjnych, nagród i pomocy edukacyjnych oraz poprawi organizację wydarzeń.

Źródło: materiały Wydziału Komunikacji Społecznej UMW

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama