Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Liczące już 90 lat most Uniwersytecki północny oraz południowy zostały częściowo naprawione w 2016 roku, kiedy wykonano konserwację jezdni, torowiska i oświetlenia drogowego. Teraz przyszła kolej na kompleksową poprawę stanu technicznego wszystkich elementów konstrukcji, zabezpieczenia antykorozyjne, wymianę chodników wraz z płytą podchodnikową.
Bez utrudnień dla samochodów i tramwajów
Prace remontowe potrwają 18 miesięcy. Nie spowodują jednak utrudnień w ruchu kołowym i komunikacji miejskiej. Front robót będzie koncentrowany na części chodnikowej i spodzie konstrukcji. Aby utrzymać komunikację pieszą i rowerową prace remontowe podzielono na dwa etapy.
Pierwszy rozpocznie się 3 czerwca. Z ruchu wyłączony zostanie chodnik od ul. Grodzkiej aż do Drobnera po stronie Powodzianki.
Piesi i rowerzyści będą w tym czasie korzystać z chodnika po stronie ul. Ks. Witolda. Aby usprawnić komunikację wyznaczono dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości skrzyżowania z ul. Cybulskiego. Nad bezpieczeństwem jego użytkowników czuwać będzie tymczasowa sygnalizacja świetlna.Ewa Mazur, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu
Remont niezbędny dla zachowania dobrostanu zabytków
Planowane prace mają poprawić stan techniczny mostów, tak aby możliwe było ich dalsze użytkowanie. Mocno wyeksploatowane elementy ustroju nośnego i konstrukcji (podpory, przyczółki, dźwigary, łożyska) muszą być wymienione, wyregulowane lub zakonserwowane.
Interwencji wymagają również nawierzchnie ciągów pieszych i rowerowych. Balustrady są osłabione i pokryte płatami korozji, a mocno spękane i wykruszone płytki chodnikowe nie wpływają pozytywnie na estetykę obiektów. Zastosowane na chodnikach płyty są również bardzo śliskie - bez względu na warunki atmosferyczne, powodując dodatkowy dyskomfort pieszych i rowerowych użytkowników.Ewa Mazur, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu
W ramach prowadzonego remontu w chodnikach zostanie wydzielona przestrzeń piesza (ciąg uszorstnionych płyt granitowych) oraz rowerowa (ciąg bitumiczny).
Szeroki front robót
Prace remontowe podzielono na dwa etapy, szacowany czas trwania każdego z nich to 9 miesięcy. Po każdej stronie mostów z chodnika oraz zamontowanych pomostów technicznych, będzie wykonywane:
- oczyszczenie i naprawa kamiennych okładzin podpór,
- uzupełnienie spoin i zabezpieczenie elementów kamiennych przed skutkami oddziaływania warunków atmosferycznych i wody,
- wykonanie nowej płyty podchodnikowej,
- oczyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonowych oraz elementów stalowych,
- oczyszczenie, konserwację i regulację łożysk,
- wymiana nawierzchni chodnika wraz z izolacją,
- regulacja krawężników,
- wymiana odwodnienia,
- naprawa uszkodzonych i uzupełnienie brakujących elementów balustrad kamiennych i poręczy stalowych oraz zabezpieczenie antykorozyjne całości balustrad stalowych,
- demontaż znaków wodnych na czas remontu i ich ponowny montaż,
- wykonanie kanałów technologicznych MKT.
Remont będzie w całości finansowany ze środków Gminy Wrocław, prace wykona wybrana w drodze przetargu krakowska firma Pimin Sp. z o.o. Sp. K. za kwotę 11 463 781,92 złotych.