Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Profil zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelnienia (podpisywania) obywateli w systemach e-administracji (m.in. ePUAP, CEIDG, ZUS, Urząd Skarbowy oraz urzędy gmin, powiatów, województw i centralnej administracji rządowej). Dzięki profilowi zaufanemu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca. Więcej informacji znajdziecie na stronie UM Wrocław.
Kończy się ważność profili zaufanych przedłużana z automatu w pandemii
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia (14 czerwca 2023 r.) 1 lipca przestał obowiązywać w Polsce stan zagrożenia epidemicznego. Z tego powodu profile zaufane, którym wydłużono ważność automatycznie, stracą ją po 31 października 2023 roku.
Trzeba pamiętać, że profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Podczas pandemii ważność była automatycznie przedłużana. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego musimy przedłużyć ją samodzielnie - informuje serwis gov.pl.
Jeśli po zalogowaniu się na swój profil zaufany w polu Sposób utworzenia/przedłużenia widzisz informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia profilu. Ważność profilu możesz przedłużyć samodzielnie online.gov.pl
Jak samemu przedłużyć profil zaufany online krok po kroku?
Aby przedłużyć ważność profilu zaufanego online krok po kroku:
- Zaloguj się na stronie pz.gov.pl
- W prawym górnym rogu zobaczysz swoje dane i niebieską strzałkę. Rozwiń menu pod strzałką i wybierz Profil zaufany.
- W Szczegółach profilu wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane, a następnie Dalej. Zobaczysz okno ze swoimi danymi kontaktowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli się zmieniły. Otrzymasz SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnym. Wpisz je w odpowiednie pola i wybierz Dalej.
- Jeśli kody są prawidłowe, zobaczysz potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Otrzymasz również e-mail z potwierdzeniem.
Rada: zanim się wylogujesz, wejdź w Szczegóły profilu i w sekcji Dane użytkownika znajdź Nazwę użytkownika. Zapamiętaj ją, ponieważ przyda Ci się podczas kolejnego logowania.
Co jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną?
Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością internetową, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Do profilu zaufanego zalogujesz się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana.
Aby ponownie logować się do profilu zaufanego danymi konta bankowego, zaloguj się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła, a następnie zmień dostawcę tożsamości na bank.
Więcej informacji na stronie gov.pl. Tutaj też znajdziecie odpowiedzi, co np. zrobić, gdy wasz profil zaufany wygasł albo nie pamiętacie danych do logowania.
Źródło: materiały prasowe