W wielu plebiscytach jest uznawany za jeden z najładniejszych obiektów architektury przemysłowej w tej części Europy. W momencie swego powstania był jednym z największych dworców europejskich. Wyróżniała go również forma architektoniczna, nawiązująca do tradycji angielskiego gotyku Tudorów.
Obiekt pierwotnie miał jeden peron, a w hali odjazdów znajdowały się także punkty obsługi pasażerów. Jednak kolej błyskawicznie się rozwijała i na przełomie XIX/XX wieku, podjęto decyzję o rozbudowie budynku. Nowe perony wybudowano po południowej stronie dotychczasowej hali. Podniesiono je o prawie 5 metrów i osłonięto przeszkloną ścianą.
Kolejny duży remont dworzec przeszedł w latach 2010-2012 przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA 2012. Projekt o wartości ponad 361 milionów złotych obejmował odtworzenie historycznego kompleksu oraz przebudowę infrastruktury technicznej. W tej chwili wrocławski dworzec główny jest najpopularniejszym dworcem w Polsce, który obsługuje blisko 30 milionów pasażerów.