Stolica Dolnego Śląska jest trzecim miastem w Polsce po Krakowie i Warszawie, w którym zbadana zostanie jakość samochodowych spalin.
Zastanawiamy się nad wprowadzeniem strefy czystego transportu w mieście. Dzięki zmianie przepisów jest to już możliwe. Pozwalają na to, aby to samorządy decydowały, które pojazdy mogą wjeżdżać do centrum miast. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, jakie samochody aktualnie jeżdżą po naszych drogach. Dzięki przeprowadzonym badaniom uzyskamy odpowiedź na pytanie, które grupy pojazdów emitują największe zanieczyszczeniaTomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia
Badają spaliny bez zatrzymywania pojazdów
Badania wykonuje firma Turbospec nowoczesną metodą teledetekcji, pozwalającą na zdalny pomiar emisji spalin pojazdów w ruchu, bez konieczności ich zatrzymywania.
Przez spaliny wytwarzane przez dany samochód przepuszczana jest wiązka laserowa, która bada ich skład. Urządzenia pomiarowe rejestrują poziom stężeń substancji takich jak: dwutlenek węgla, tlenek azotu, tlenek węgla, dwutlenek azotu, węglowodory czy cząsteczki stałe PM.
Galeria zdjęć
Sczytywane są także tablice rejestracyjne samochodów, co pozwala na sprawdzenie ich parametrów technicznych zapisanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK).
Dzięki temu wiadomo jaki pojazd wytwarza dane spaliny, jaki jest jego rocznik czy rodzaj silnika, a także jak duży jest udział takich samochodów w ruchu na wrocławskich drogach. Pozwala to także na porównanie wykonanych pomiarów z normami emisji, które dany pojazd powinien spełniać.
Mieszkańcy powinni wiedzieć czym oddychają
Pomiary jakości spalin prowadzone były m.in. na ulicy Zielińskiego, Grabiszyńskiej, Strzegomskiej, Kurkowej i przy Moście Zwierzynieckim. Trwały łącznie dwa tygodnie, a raport końcowy z tych badań poznamy we wrześniu br.
Przeprowadzane właśnie analizy będą istotne podczas rozmów z mieszkańcami o wyznaczeniu miejskich stref czystego transportuTomasz Stefanicki
Badania jakości spalin stosowane są od kilku lat za granicą, m.in. w Zurychu, Londynie, Madrycie i Sofii. Ich celem jest dostarczenie kompleksowego obrazu dotyczącego emisji spalin pojazdów poruszających się na co dzień po ulicach miasta.