Zamówienie ESK 2016
Spektakl „2016 Dokąd” stworzony został przez Zbigniewa Preisnera (zarówno kompozytora, jak i reżysera) na specjalne zamówienie ESK 2016. W scenariuszu krakowska poetka Ewa Lipska uwzględniła zarówno własne utwory, jak i fragmenty myśli rzymskiego oratora i poety Seneki.
Lisa Gerrard zachwyca
W przypadku „2016 Dokąd” spodoba się wielu fanom Zbigniewa Preisnera muzyka, w wielu momentach naprawdę doskonała, choć eklektyczna konstrukcja trzyczęściowego spektaklu może trochę zachwyt ostudzić. W części pierwszej w roli głównej występuje Chór NFM pod kierunkiem Agnieszki Franków-Żelazny, który powtarza słynne myśli Seneki (m.in. „Człowiek człowiekowi wilkiem”, czy „Złe to rządy, kiedy pospólstwo kieruje władcami”). W drugiej, nazwanej „Kabaret” prym wiodą artyści krakowskiej „Piwnicy pod Baranami” (m.in. Jacek Wójcicki, Anna Szałapak, czy Beata Rybotycka) śpiewający utwory poetki Ewy Lipskiej. Wiele z nich to prawdziwe perły piosenki poetyckiej, a wykonane podczas specjalnego recitalu byłyby, zwłaszcza w tak mistrzowskim wykonaniu znakomitych wokalistek, idealnym programem wieczoru. Niemniej, w scenariuszu całego spektaklu tworzą chyba do końca trafny rozdział. Finałowa część rozpoczyna się z udziałem australijskiej wokalistki Lisy Gerrard od lat zafascynowanej muzyką Zbigniewa Preisnera (ostatnio pracowali razem we Wrocławiu trzy lata temu podczas premiery utworu „Pamiętniki pisane nadzieją” w Synagodze pod Białym Bocianem). To bodaj najciekawszy konstrukcyjnie, muzycznie frapujący i scenograficznie (dopracowany przez Borisa Kudlickę) fragment spektaklu, bo z udziałem ciekawie przygotowanego zespołu Wrocławskiego Teatru Pantomimy i Chóru Narodowego Forum Muzyki. Gerrard miała okazję pokazać niezwykłe możliwości swojego głosu, a miejsce, które dla niej zaaranżowano okazało się wprost idealne (górowała w pięknej, lśniacej złotem sukni nad specjalnie zbudowaną w Narodowym Forum Muzyki sceną, po której poruszali się w choreografii mimowie).
Spektakl Zbigniewa Preisnera „2016 Dokąd”
Spektakl / ESK Narodowe Forum Muzyki
Może szkoda, że Zbigniew Preisner, pomysłodawca i reżyser całego przedsięwzięcia nie zdecydował się zaprezentować spektaklu „2016 Dokąd” w jednej tylko części, tak spójnej, jak ostatnia. Muzycznie wypadła interesująco, a wrocławskie zespoły zaprezentowały się w niej na najwyższym poziomie.