Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Prof. dr hab. inż. Joanna Kawa-Rygielska
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
O firmie
Głównym przedmiotem działalności jest produkcja i sprzedaż piwa oraz napojów bezalkoholowych. Stworzona została marka „Browar Profesja”, pod tą marką wytwarzane i sprzedawane jest piwo, nazwy poszczególnych piw nawiązują do różnego rodzaju profesji/zawodów przede wszystkim rzemieślniczych, i tak powstało piwo Bursztynnik (American Amber Ale), Młynarz (American Wheat), Inżynier (Dortmunder Export) czy Bard (American Pale Ale).
Piwa zostały bardzo dobrze przyjęte zarówno na lokalnym rynku, jak również w całej Polsce, jedno z naszych piw tj. Zielarka (Gruit Ale) zdobył I nagrodę w konkursie „Nasze Kulinarne Dziedzictwo – Smaki Regionów” organizowany przez Dolnośląski Odział Doradztwa Rolniczego i Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Natomiast Cyrulik (Smoked Berliner Weisse) zwyciężył na festiwalu BeerGeekMadness 3 i zdobył tytuł BeerGeek Choice, a także dostał srebrny medal w konkursie piw rzemieślniczych w kategorii piw dymionych. W ofercie Browaru znajduje się obecnie ponad 40 różnych piw.
Browar Profesja jest członkiem założycielem Dolnośląskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych oraz współtworzy Dolnośląski Szlak Piwa i Wina - projekt zrealizowany przy wsparciu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
O projekcie
Celem projektu jest próba opracowania niskoalkoholowych napojów fermentowanych na bazie surowców i technologii stosowanych w browarze Profesja.
Motorem rozwoju branży piwowarskiej staje się innowacyjność. Producenci piwa poszukują nowych produktów, dostosowują produkcję do często zmieniających się potrzeb klientów. Głównymi kierunkami rozwoju branży piwowarskiej są: innowacyjność, projektowanie piw niszowych o cechach funkcjonalnych i właściwościach prozdrowotnych.
Konsumenci są niezwykle otwarci na nowe propozycje i często aktywnie poszukują nowych gatunków, smaków, nowej jakości piwa. Coraz częściej piwo staje się częścią stylu życia, a jego wybór – elementem indywidualności.
Kierując się potrzebami konsumentów postanowiliśmy zaproponować innowacyjny produkt – piwo rzemieślnicze o obniżonej zawartości etanolu. Jest to kierunek istotny z powodu dużego zainteresowania rynku produktami o obniżonej zawartości etanolu, o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych.
Coraz większa ilość podmiotów posiada w swej ofercie piwa o obniżonej zawartości alkoholu. Jednakże większość z nich produkowana jest poprzez proces dealkoholizacji lub rozcieńczenie gotowego produktu, co znacząco wpływa na parametry organoleptyczne tych napojów. Każda z wymienionych metod prowadzi do uzyskania produktu o zubożonych walorach smakowych i aromatycznych.
W zamyśle wnioskodawców jest dopracowanie technologii stosowanej w browarze i stworzenie napoju niskoakoholowego, wartościowego pod względem funkcjonalnym, akceptowalnego przez konsumenta. Wychodząc na przeciw tym potrzebom w ramach partnerstwa nauka praktyce zostanie opracowany nowy innowacyjny niskoalkoholowy napój fermentowany o wspomnianych powyżej cechach.
Wymagać to będzie modyfikacji procesu produkcji piwa na etapie doboru surowców i rasy drożdży, pozyskiwania brzeczki (m.in. procesu zacierania i filtracji) oraz czasu i sposobu prowadzenia fermentacji. Zdecydowaliśmy się na opracowanie nowego produktu w oparciu o wykorzystanie niekonwencjonalnych szczepów drożdży. W wyniku prac przeprowadzonych w trakcie trwania projektu powstanie innowacyjny produkt w postaci piwa o obniżonej zawartości alkoholu, ale posiadający pełną paletę smaków i aromatów piwa klasycznego, o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych.
Wdrożenie rezultatu projektu do produkcji przez wnioskodawcę pozwoli na dołączenie do oferty Browaru Profesja napoju o niespotykanych na polskim rynku składzie i właściwościach. Prace badawczo-rozwojowe przyczynią się do pozyskania przewagi konkurencyjnej i ugruntowania pozycji firmy na rynku.
Napoje fermentowane o obniżonej zawartości alkoholu oraz wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych wpisują się w trendy związane ze zdrowym i aktywnym trybem życia, który zyskuje w Polsce na popularności.
Dodatkowym celem i efektem projektu jest rozszerzanie współpracy pomiędzy nauka a praktyką. Służy ono wzajemnej wymianie wiedzy i doświadczeń oraz umocnieniu relacji z otoczeniem gospodarczym.
Cel ten wpisuje się w cele strategiczne Wydziału Nauk o Żywności UP we Wrocławiu oraz Dolnego Śląska w tym również w program Zielonej Doliny. Podjęcie współpracy przyczyni się do rozszerzenia oferty edukacyjnej wynikającej ze wspólnych działań. Oferta edukacyjna wzbogacona o kontakt z praktyką przemysłową znacznie zwiększy kompetencje absolwentów specjalizacji Technologii Fermentacji Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności UP we Wrocławiu. Pozyskanie nowych umiejętności i kompetencji zwiększa szanse absolwentów na zatrudnienie i poprawi ich konkurencyjność na rynku pracy.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
Aby zwiększyć swoją konkurencyjność Browar Profesja chce zagospodarować, wciąż wzrastający, segment rynku napojów fermentowanych o obniżonej zawartości alkoholu. Napoje te wpisują się w trendy związane ze zdrowym i aktywnym trybem życia, który zyskuje w Polsce na popularności. Po piwa o obniżonej zawartości alkoholu coraz częściej sięgają osoby prowadzące zdrowy tryb życia i preferujące wysiłek fizyczny. Dzięki wzrostowi świadomości konsumenckiej, liczba potencjalnych klientów poszukujących nowych produktów ciągle rośnie. Stworzenie tego typu produktu wymaga przeprowadzenia badań i analizy produktu gotowego.
Na obecnym poziomie rozwoju Browaru Profesja nie jest w stanie sobie pozwolić na posiadanie zaplecza badawczego. W związku z tym, w miarę potrzeb i możliwości, niezbędne badania zlecane są podmiotom zewnętrznym. W przypadku realizacji tego typu projektów zwracamy się o wsparcie do specjalistów z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, którzy swoją dogłębną wiedzą i zapleczem badawczym umożliwiają nam realizację naszych potrzeb.