dr inż. Grzegorz Lesiuk
Politechnika Wrocławska
STRONGFLEX SP. Z O.O.
projektowanie i produkcja poliuretanowych elementów zawieszeń samochodowych
O projekcie
W sektorze pojazdów ciężkich, tj. autobusach i samochodach ciężarowych, udział komponentów poliuretanowych (w stosunku do elementów gumowych) nie jest aż tak znaczny jak w przypadku pojazdów osobowych. Zasadniczym celem partnerstwa jest rozwój nowej linii produktów firmy Strongflex – poliuretanowych elementów zawieszeń pojazdów autobusowych i samochodów dostawczych oraz ciężarowych. Ze względu na gabaryty i przenoszone siły elementy zawieszeń autobusowych wymagają nowego opracowania procesu technologicznego i metodologii badawczej. Badania te są niezbędne dla potrzeb wyznaczenia trwałości komponentów, zapewnienia bezpieczeństwa i udzielenia gwarancji produktu. Przewiduje się rozwój i modyfikację istniejącej linii technologicznej. Wymaga to ze strony firmy przystosowania dotychczasowej infrastruktury produkcyjnej, a od strony naukowca wymagana jest wiedza techniczna oraz naukowa związana z metodyką badań elementów poliuretanowych oraz opracowanie metody wyznaczania trwałości produkowanych komponentów.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
Elastomery poliuretanowe stosowane w produktach firmy Strongflex to najnowocześniejsze systemy polimerów, które dzięki swoim właściwościom i parametrom technicznym wypierają stosowaną dotąd powszechnie gumę. Wysoka wytrzymałość elastomerów w szerokim zakresie temperatur wielokrotnie przewyższa jakość elementów zawieszeń tradycyjnych gumowych. Wykorzystanie wiedzy z zakresu mechanizmów i przebiegu degradacji materiałów poliuretanowych pozwoli na naukowe rozwiązanie problemów przemysłowych związanych z precyzyjnym prognozowaniem trwałości produkowanych elementów. Z punktu widzenia naukowego, tj. dziedzin mechaniki pękania i zmęczenia materiałów niemetalicznych, wypracowane rozwiązania mogą przyczynić się do rozwoju tej dyscypliny. Dotyczy to w szczególności rozwoju metod diagnostycznych i badawczych nad mechanizmami niszczenia i oceny stanu wytężenia materiałów poliuretanowych pod wpływem obciążeń statycznych, cyklicznych oraz dynamicznych. Współpraca w ramach projektu Mozart jest doskonałą platformą między przemysłem a nauką z zachowaniem jej utylitarności.