Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dr hab. Katarzyna Kopecka-Piech
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach
O firmie
Centrum Rozwiązań Systemowych to międzynarodowa organizacja opracowująca, wdrażająca i promująca rozwiązania edukacyjne, badawcze oraz aplikacyjne oparte na metodach systemowych. Do szczegółowych obszarów aktywności CRS należą: rozwiązania systemowe, gry symulacyjne, modelowanie komputerowe złożonych systemów, badanie i modelowanie złożonych systemów społeczno-ekonomiczno-ekologicznych, zrównoważony rozwój, zarządzanie partycypacyjne i adaptacyjne. CRS prowadzi ponadto działania edukacyjne (szkolenia, warsztaty, kursy, etc.) oraz inicjuje współdziałanie wyższych uczelni oraz innych instytucji badawczych z lokalnymi społecznościami, samorządami i biznesem.
O projekcie
We współczesnych rodzinach obserwujemy problem, który w sposób uproszczony można by określić jako nadmierne użytkowanie technologii medialnych w domach. Odnotowujemy wysoki wskaźnik fonoholizmu, tj. uzależnienia od smartfonów oraz lęku przed pominięciem, tzw. FOMO (Fear of Missing Out). Negatywne konsekwencje takiego stanu rzeczy mają charakter psychologiczny (w tym uzależnienia, zaburzenia emocjonalne) oraz społeczny (w tym zaburzenia relacji społecznych, zmiany kultury osobistej, np. w wyniku tzw. phubbingu, tj. ignorowania otoczenia poprzez użytkowanie smartfonów). Z drugiej strony wyłaniają się nowe trendy oparte na izolacji i ograniczaniu użytkowania technologii medialnych, służące mentalnemu czy wręcz fizycznemu oczyszczeniu (np. tzw. cyfrowy detoks) i odbudowaniu poczucia kontroli oraz relacji z innymi ludźmi.
Zaproponowane rozwiązanie oparte zostanie na kilkuetapowych badaniach empirycznych oraz zostanie wygenerowane we współpracy z przedstawicielami zróżnicowanych środowisk.
Ponadto projekt ma za zadanie wnieść nową wiedzę z zakresu teoretycznych i praktycznych aspektów użytkowania i projektowania technologii medialnych. Jego realizacja odbywa się poprzez zaangażowanie do badań i pracy projektowej studentów oraz absolwentów nauk społecznych (tzw. research-oriented teaching), wzbogacenie treści programowych zajęć kursowych o zagadnienia podejmowane i rozwijane w ramach projektu oraz współpracę naukową oraz merytoryczną z przedstawicielami zarówno zróżnicowanych środowisk badawczych, jak i różnych branż technologii medialnych.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
Po blisko 10 latach przerwy we współpracy podjęliśmy się zadania zrealizowania projektu badawczo-aplikacyjnego, który w przypadku obu stron wpisuje się zarówno w zainteresowania, kompetencje, jak i gotowość odpowiadania na współczesne wyzwania społeczne.
Profil naukowy badacza oraz profil działalności organizacji doskonale się uzupełniają, otwierając możliwość wzajemnej edukacji, wsparcia oraz rozwoju w przyszłości.