Duże inwestycje komunikacyjne na południu Wrocławia

7 stycznia ruszy przebudowa ul. Ołtaszyńskiej i odcinka Wojszyckiej. W kwietniu robotnicy zamkną ul. Parafialną. Trwają prace nad wydłużeniem ul. Maczka. W planach są jeszcze remonty fragmentu ul. Pszczelarskiej i Pawiej. W 2017 roku przy ul. Zwycięskiej ma powstać pętla autobusowa. Miasto zabiega również o przedłużenie tramwaju z parku Południowego na Ołtaszyn. Jeśli będzie finansowanie z UE jest to możliwe do 2021 roku. 

  • Układ komunikacyjny południowych osiedli Wrocławia będzie przebudowany


Z piątku na sobotę (6/7 stycznia 2017) rusza przebudowa ulicy Ołtaszyńskiej na fragmencie od Wojszyckiej (łącznie ze skrzyżowaniem) do Malinowej. Objazdy dla kierowców wyznaczono przez ul. Zwycięską, w stronę centrum będzie też możliwość pokonania fragmentu Ołtaszyńskiej i włączenie się do ruchu na ul. Wyścigowej przez ul. Stajenną. Zmiany będą obowiązywały także na trasach linii 112. 

Czytaj więcej: Zmiany w kursowaniu linii 112

Ulica zmieni się nie do poznania. Przede wszystkim granitową kostkę zastąpi beton asfaltowy. Do tego pojawią się tam wyniesione skrzyżowania, progi zwalniające, nowe oświetlenie, a na skrzyżowaniu z Wojszycką minirondo. Całość ma być gotowa do końca maja. Inwestycję realizuje firma Eurovia za około 2 mln zł.  

Za tę inwestycję odpowiada Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, który w tamtym rejonie prowadzi również pracę przy wydłużeniu ulicy Maczka i połączeniu z ul. Ołtaszyńską (za rondem ojca Pio w kierunku Wysokiej). Tam powstanie też sygnalizacja świetlna. Prace nie przeszkadzają w ruchu samochodowym. 

Parafialna do przebudowy

Do prac na południu Wrocławia przygotowują się również w spółce Wrocławskie Inwestycje. W planach jest przebudowa ul. Parafialnej – od kościoła aż do skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego. Zakres prac jest duży, bo poza wymianą nawierzchni, powstaną nowe chodniki, trasy rowerowe, nowe oświetlenie LED. W porozumieniu z MPWiK będzie przebudowywana też kanalizacja. Drogowcy stworzą zatoki przystankowe, aby nie generować dodatkowych korków podczas postojów autobusów. Staną nowe wiaty przystankowe i zostanie nasadzona zieleń. Wzdłuż ulicy powstanie też trasa rowerowa, która pomoże dobrze skomunikować południe Wrocławia.

Ulica zostanie zamknięta dla ruchu dopiero wiosną, tak by nie pokryła się całkowicie z zamknięciem Ołtaszyńskiej. Wtedy wejdą też w życie objazdy dla linii autobusowych 112 i 612. Na ul. Pszczelarską przy kościele drogowcy wejdą jeszcze w styczniu. Roboty tam nie będą znacznie utrudniały ruchu.

Pętla autobusowa i tramwaj na Ołtaszyn

Miasto w przyszłym roku planuje również budowę pętli autobusowej przy ul. Zwycięskiej. – Mają powstać dwa perony dla wsiadających i wysiadających. W planach są konsultacje z mieszkańcami, w jakim kształcie kursowały będą do niej linie autobusowe – mówi Adam Więcek z Wydziału Transportu UM.
 

Pętla ma być oddana do użytku po remoncie ul. Parafialnej i Ołtaszyńskiej. Planowana w tamtym rejonie budowa pętli tramwajowej i wydłużenie torowiska na Ołtaszyn to poważniejsze zadanie.
– Jest już wyznaczony korytarz pod tę inwestycję, biegnący przez byłe tereny wojskowe. Najbardziej optymalny wariant to wydłużenie torowiska od pętli „Park Południowy”. Problemem inżynieryjnym, nad którym teraz pracujemy, jest przekroczenie linii kolejowej do Sobótki, która ma być reaktywowana – mówi Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki.

O pieniądze na inwestycję miasto będzie ubiegać się ze środków unijnych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem tramwaj na Ołtaszyn mógłby pojechać nawet w 2021 roku. Przy pętli ma funkcjonować parking typu park&ride.

Prezentacja: Zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej na Ołtaszynie i Partynicach  [PPT]

Zgłoś uwagę