– Aby móc dobrze walczyć ze smogiem, poprosiliśmy jednego z najwybitniejszych specjalistów w tej dziedzinie, aby przeprowadził analizę ilościową i jakościową zanieczyszczeń powietrza we Wrocławiu – powiedział na rozpoczęcie konferencji Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. Prof. Jerzy Zwoździak z Politechniki Wrocławskiej zaprezentował najistotniejsze kwestie w tym temacie. – Wiemy, że przyczyny przekroczeń leżą głównie po stronie struktury ogrzewania – to aż 62 proc. W mniejszym stopniu są one związane z komunikacją – 24 proc. i przemysłem – 12 proc. Dlatego najpierw trzeba ograniczyć niską emisję z indywidualnego ogrzewania węglowego na terenie miasta – mówił prof. Zwoździak.
– W dyskusjach ekologicznych stwierdzono, że „tak dalej być nie może”. Obecnie pyta się „jak dalej można postępować i jak powinno się działać” – dodał prof. Jerzy Zwoździak. Na to pytanie odpowiadali przedstawiciele władz Wrocławia.
Kawka i nie tylko
– Chcemy po pierwsze skierować nasze działa dotyczące programu „Kawka” w te części miasta, gdzie jest największy problem z zanieczyszczonym powietrzem oraz tam, gdzie w naszym zasobie komunalnym jest najwięcej mieszkań ogrzewanych piecem węglowym – mówi Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia. Tak wygląda struktura ogrzewania budynków z mieszkaniami komunalnymi.
(kliknij na mapę, aby powiększyć)
(kliknij na mapę, aby powiększyć)
Na podstawie mapy pracownicy ZZK, wraz z zarządcami, będą odwiedzać mieszkańców i namawiać na wymianę pieców. Pomogą też wypenić dokumenty. Do wymiany jest łącznie ok. 30 tys. „złych pieców”, z czego około 23 tys. w zasobie komunalnym. W ciągu 5 lat planowana jest wymiana pieców w budynkach zasobu komunalnego.
Kolejnym działaniem jest dalsza kontrola pojazdów. Policja i ITD będą nadal sprawdzać stan samochodów jeżdżących po Wrocławiu. – Niestety ok 20 proc. pojazdów nie spełnia wymogów co do spali, ale te 20 proc. przyczynia się do 80 proc. zanieczyszczeń – wylicza prezydent Rafał Dutkiewicz. – Wyeliminowanie tych, którzy przekraczają normy, wpłynie pozytywnie na jakość powietrza – dodaje.
Trzecim elementem walki o czyste powietrze jest dodanie do pozwoleń na budowę wpisu o ograniczaniu zapylenia. – Chcemy, aby samochody ciężarowe wyjeżdżające z terenu budowy były myte. To jest nowość i pewnie będzie wymagało jakiegoś czasu, aby się tego nauczyć – podkreśla prezydent.
Kolejną nowością będzie powrót polewaczek na ulice Wrocławia. Prawdopodobnie już w październiku MPWiK będzie w ten sposób redukować ilość osiadającego pyłu na jezdni. Wkrótce zostanie ogłoszny przetarg na zakup takich pojazdów.
Wśród działań informacyjnych Wojciech Adamski wspomniał o informowaniu mieszkańców o jakości powietrza. – W Barbarze uruchomiliśmy dwa ekrany, na których jest wyświetlana aktualna informacja o jakości powietrza. Ponadto do wrocławskich szkół, przedszkoli i żłobków trafiła już informacja od Wydziału Edukacji, by dyrektorzy placówek zapoznawali się z komunikatami dotyczącymi monitoringu jakości powietrza na stronie www.wroclaw.pl.
Prezydent Rafał Dutkiewicz zapowiedział także, że po wakacjach przedstawi kolejny projekt jak rozwinąć transport zbiorowy we Wrocławiu.- Trzeba pamiętać, że nie jesteśmy wyspą, tylko częścią Dolnego Śląska i częścią Polski, dlatego chcę się spotkać z ministrem ochrony środowiska, by do walki ze smogiem włączyło się też państwo, z dużymi środkami i metodami prawnymi – zapowiedział prezydent. Wśród proponowanych regulacji centralnych może być np. ograniczenie wjazdu do ścisłych centrów miast samochodów niespełniających norm dotyczących spalin.