Ruszył pociąg z Wojnowa na Dworzec Główny [ZDJĘCIA]

Pierwsi pasażerowie mają już za sobą podróż na nowej trasie kolejowej między Wrocławiem Głównym a stacją Wrocław Wojnów. Linia D17 obsługiwana przez Koleje Dolnośląskie to pilotażowa trasa kolei miejskiej. W rozkładzie jazdy przewidziano 13 par pociągów. Do 16 kwietnia przejazd jest bezpłatny.


Pierwszy pociąg wyruszył z Dworca Głównego do Wojnowa o godz. 5.15. Powrotny był o godz. 6.05. W nim podróżowali głównie dziennikarze i pasjonali kolei. Jednak kursem chwilę po godzinie 7 z Wojnowa na dworzec Nadodrze jechało już kilkadziesiąt osób. - Wcześniej, żeby dojechać do pracy jechałam najpierw na Psie Pole a potem na dworzec Mikołajów. Teraz mocno skróci się moja podróż, bo po 18 minutach będą na Nadodrzu a stamtąd już tylko jakikolwiek tramwaj do centrum - cieszy się Magdalena Wojtala, którą spotkaliśmy o 7 na stacji Wrocław Wojnów. 

Zadowoleni są również uczniowie, którzy podróżują z Wojnowa np. do liceum nr. 14 przy ul. Toruńskiej. - Do tej pory jeżdziłam z mamą, ale żeby zdążyć do szkoły musiałyśmy przez korki bardzo wcześniej wyjeżdżać. W tej chwili wysiądę po kilku minutach z pociągu za centrum handlowym Korona a stamtąd do szkoły mam już tylko chwilę - mówi licealistka Kasia.  

Linię D17 obsługują Koleje Dolnośląskie. Do 16 kwietnia połączenie jest bezpłatne. Potem bilet jednorazowy między Wojnowem a dworcem Wrocław Główny będzie kosztował 6,50 zł. Z tym, że każdy kto ma conajmniej 24-godzinny bilet na komunikację miejską lub bilet imienny czy semestralny może jeżdzić na nim także koleją na terenie miasta.  

W rozkładzie jazdy na tej trasie przewidziano 13 par pociągów. 10 par będzie kursować na odcinku Wrocław Wojnów – Wrocław Sołtysowice – Wrocław Nadodrze. 3 pary pociągów zapewnią bezpośrednie połączenie z Wojnowa do Wrocławia Głównego przez Wrocław Mikołajów. Czas przejazdu pociągów z Wojnowa do Nadodrza wyniesie 18 min., a do stacji Wrocław Główny pociągi dojadą w pół godziny.

- Nie ma kompletnego układu komunikacyjnego w mieście bez kolei miejskiej. To pierwszy krok do jej stworzenia i na pewno będzie rozwijany – deklaruje Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

 - Po kilkunastu latach pociągi wracają na Wojnów. Nasze pilotażowe połączenie - uruchamiane przed gruntowną rewitalizacją linii nr 292 - pozwoli mieszkańcom szybko i sprawnie dostać się w godzinach szczytu do centrum miasta. To nasz wspólny projekt. Tak właśnie widzę współpracę władz samorządowych z radami osiedla - mówił na dworcu Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego. 

Nowe możliwości szybkiego dojazdu do centrum Wrocławia z Wojnowa, Strachocina, Swojczyc i Kowal zapewnia linia kolejowa, na której warunki do bezpiecznych podróży przygotowało PKP PLK.

Na pociągi, zwłaszcza na niestrzeżonych przejazdach, muszą uważać mieszkańcy Kowal, Swojczyc i Wojnowa. Jeszcze przez ten tydzień Służba Ochrony Kolei będzie obecna na przejazdach kolejowych, szczególnie tych niestrzeżonych, aby zwracać uwagę kierowców, że na trasę wróciły pociągi. 

To nie wszystkie inwestycje w tamtym rejonie. W 2021 r. podróże będą wygodniejsze, a trasa przedłużona do Jelcza Miłoszyc.

Będą nowe wiaty

By zapewnić pasażerom niezbędne warunki obsługi, teren stacji jest porządkowany. Na peronach poprawiono nawierzchnię, wyznaczono pasy bezpieczeństwa. Montowane jest nowe oświetlenie. Orientację ułatwi czytelne oznakowanie. Zamontowane będą tablice informacyjne i gabloty na rozkłady jazdy. Kolejarze ustawią 4 nowe wiaty, są już przygotowane miejsca do ich montażu.

Wprowadzenie na linię pociągów pasażerskich wymagało poprawy torów, przygotowania peronów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. PLK wymieniły podkłady, uzupełniły tłuczeń, odpowiednio przygotowany został tor. Poprawiona została także jezdnia na dwóch przejazdach. Szczególnie istotne było dostosowanie urządzeń sterowania do sprawnego i bezpiecznego prowadzenia pociągów pasażerskich. Linia będzie przystosowana do jazdy pociągów osobowych z prędkością do 60 km/h. Ogólny koszt robót wynosi 1,1 mln zł.

Będzie szybciej i wygodniej do Jelcza Miłoszyc

Dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego do końca 2020 r. odcinek Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce przejdzie rewitalizację. Stacje i przystanki, wraz z trasami dojścia, zostaną dostosowane do lepszych standardów obsługi, m.in. umożliwiających dostęp do pociągów podróżnym o ograniczonej mobilności.

Jednym z głównych efektów rewitalizacji będzie odciążenie zakorkowanych tras drogowych, prowadzących do centrum z północno - wschodnich osiedli Wrocławia. Powstanie możliwość wprowadzenia połączeń do stacji Wrocław Główny od wschodniej strony, tzn. przez Jelcz Laskowice – Wrocław Brochów. Szacunkowy koszt prac 55 mln zł.

Kolejne przystanki z RPO

Do roku 2020 zostaną wybudowane 2 nowe przystanki: Mokronos Górny będzie między stacją Wrocław Zachodni a przystankiem Smolec na trasie do Wałbrzycha. Przystanek Iwiny, nieopodal Wrocławia, na linii w kierunku Kłodzka. Realizacja przewidziana jest w ramach RPO Województwa Dolnośląskiego. Z tej puli zostanie też zmodernizowany przystanek Wrocław Muchobór. Koszt trzech inwestycji ok. 17 mln zł.

Przebudowa i budowa kolejnych przystanków we Wrocławiu łączy się z rewitalizacją linii z Wrocławia Głównego do Świdnicy przez Sobótkę. Obecnie powstaje studium wykonalności, które w oparciu o konsultacje, określi m.in. lokalizacje nowych przystanków. 

Coraz większa dostępność kolei we Wrocławiu

Wrocław w ostatnich latach zyskał trzy nowe przystanki: Wrocław Stadion / w kierunku Głogowa/, Wrocław Grabiszyn / w kierunku Wałbrzycha/ i Wrocław Różanka / w kierunku Rawicza/. Wszystkie stacje i przystanki na linii w kierunku Opola, Rawicza i Legnicy (z wyjątkiem przystanku Wr. Muchobór) zostały przebudowane.

Rozkład jazdy 

Zgłoś uwagę