Tramwaj przez Popowice – jest przetarg dla pierwszego etapu

Jest już nowy przetarg na pierwszy etap trasy tramwajowej na Popowice. Na jesień ma zostać ogłoszone postępowanie na drugą częśc inwestycji. 

  • No trasa tramwajowa na Popowice


Najpierw fragment między Tesco przy ul. Długiej a Politechniką Wrocławską, a potem reszta trasy. Wrocławskie Inwestycje, po unieważnieniu drugiego przetargu na tramwaj przez Popowice (oferty były za drogie), rozpisały kolejne postepowanie przetargowe. Najpierw na pierwszą część, tę trudniejszą, bardziej czasochłonną i kosztowną. 

– Przetarg na pierwszy fragment dotyczy odcinka od Tesco przy ul. Długiej do Politechniki Wrocławskiej zlokalizowanej na przejściu Długiej w Starogroblową. Inwestycja zakłada budowę nowej jezdni, torowiska, peronów przystankowych i przebudowę wszystkich sieci podziemnych, tak aby zminimalizować roboty pozostałe do wykonania w drugim etapie – mówi Sławomir Kanik, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.  

Drogowcy będą musieli również obniżyć jezdnię pod wiaduktem na Długiej i zsynchronizować prace z PKP PLK. Zakładają, że ten etap uda się zrealizować w 12 miesięcy. W tej chwili spółka przygotowuje się do przetargu na drugi etap. Najpewniej zostanie on ogłoszony jeszcze jesienią. Budowa ma potrwać maksymalnie do początku 2021 roku. – Liczymy, że uda się zmieścić do końca 2020 roku ale mając na uwadze trudny rynek bierzemy pod uwagę przeciagnięcie się prac do początku 2021 – wyjaśnia Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. 

Przypomnijmy. Nowa trasa tramwajowa ma mieć początek na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej. Torowisko tramwajowe od Mieszczańskiej przejdzie w ul. Dmowskiego. Od tego miejsca zostanie poprowadzone między istniejącymi jezdniami: przez most Dmowskiego, obok centrum handlowego i siedziby ZDiUM przy ul. Długiej.

Wyzwaniem dla wykonawców jest przebudowa wiaduktu kolejowego. Powstanie tam węzeł przesiadkowy dla osób, które do miasta dojeżdżają koleją z Trzebnicy, Jelcza, Wojnowa, Psiego Pola. Zejdą z peronu wprost na przystanek tramwajowy i autobusowy. 

Obok siedziby ZDiUM znajdzie się nowa stacja zasilania. Druga, ta na ul. Milenijnej, będzie przebudowana. W ramach inwestycji zostanie zwiększona także moc stacji prostownikowej „Cybulskiego”.

Za nowym wiaduktem tramwaj pojedzie jeszcze kilkaset metrów ul. Długą, potem wzdłuż ulicy Starogroblowej (tu wiadukt został niedawno przebudowany, powstanie tam węzeł przesiadkowy) i Popowickiej. Trasa  kończy się „wpięciem”  w torowisko na skrzyżowaniu z ul. Milenijną i Pilczycką. W sumie to 3,8 km.

Nowa trasa ma dwie ważne funkcje. Obsługuje mieszkańców osiedli Popowiece i Szczepin, którzy do tramwaju będą mieli nie więcej niż 5 minut pieszo. Po drugie to alternatywa dla trasy tramwajowej biegnącej ulicą Legnicką. Między placem Jana Pawła II a Leśnicą torowisko ma prawie 15 km. Na olbrzymim odcinku tej trasy nie mamy możliwości wprowadzenia rozwiązania awaryjnego, poprowadzenia ruchu inną drogą.

Inwestycja w liczbach

  • 7,4 km pojedynczego nowego toru
  • 5,4 nowych i przebudowanych dróg
  • 17 przebudowanych skrzyżowań
  • 5,7 nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych
  • 31 przystanków (w tym 21 nowych)

Tramwaj na Nowy Dwór

Miejska spółka zapowiada, że jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony wielozadaniowy przetarg na budowę tramwaju na Nowy Dwór. 

Czytaj więcej: Miasto nie rezygnuje z budowy torowiska na Popowice i Nowy Dwór

Zgłoś uwagę