Na cały cykl Goyowskiej Tauromachii składa się 40 prac, które są jednymi z najważniejszych i najpiękniejszych rycin, a biorąc pod uwagę ich warsztat, jak i dynamizm ich ekspresji, łatwo zrozumieć dlaczego Goya jest uważany za pierwszego z mistrzów malarstwa o tematyce korridy.
Tauromachia Picassa to inny, choć równie wspaniały cykl artystyczny. Prace różnią się pod względem techniki wykonania od prac Goyi, które zresztą Picasso dobrze znał – Picasso preferuje akwatinte, metodę która pozwala mu w najszybszy sposób kształtować idee, zdefiniować je i eksperymentować na nich. Często prace te są o wiele bardziej naładowane emocjami, a ich charakter jest barwniejszy niż obraz olejny. Jest tam mniej czasu by rozum wziął górę i dzięki temu świetnie oddaje charakter artysty. Wiele z ważnych dziel Picassa pokazanych na tej wystawie pozwala nam dostrzec różnorodność technik używanych przez artystę do wyrażenia swej niesamowitej kreatywności.
Guernica jest obrazem o wielkich wymiarach i symbolice, a jej karton przygotowawczy, wystawiany po raz pierwszy w Polsce, ma wymiary i moc oryginału ( 3.3 x 7 m.) Picasso namalował go, by zwrócić uwagę opinii publicznej na zbombardowanie baskijskiego miasteczka Guernica 26-ego kwietnia 1937, ale dziś ten obraz z czasów wojny domowej bardziej niż jakiekolwiek inne dzieło stało się międzynarodową ikoną pokoju! Picasso pisał: „Na malowidle ściennym, nad którym pracuję i nazwę Guernica, oraz we wszystkich moich ostatnich dziełach jasno wyrażam moją odrazę do militarystycznej kasty, która utopiła Hiszpanię w oceanie cierpień i śmierci”.
Na początku 1955 Jacqueline i René Durrbach, korzystając z tego kartonu, rozpoczęli tkanie trzech gobelinów Guernica, sporządzonych z 6 pasków o długości krosna (które teraz znajdują się w ONU, Colmar oraz Hiroszimie). Ów unikalny karton emanuje specyficzną siłą i poraża potęgą tematyki oraz poziomem wykonania. Artysta był w stanie oddać w tym dziele straszne cierpienie cywilów. Jego Spojrzenie Picassa na hiszpańską wojnę domową, która wybuchła w lipcu 1936 zawiera się w stwierdzeniu: „Malarstwo nie służy do dekorowania mieszkań, to narzędzie wojny".
Mając, obok kartonu Guerniki, 42 rysunki przygotowawcze wystawa daje nam unikalną możliwość wglądu w osobiste przemyślenia artysty nad tym jak wyrazić desperację jaką wojna wywołuje wśród ludzi. W tym celu artysta porzucił kolory, dążąc do silnej ekspresji wyrażonej jedynie odcieniami czerni, bieli i szarości - jak możemy sami zobaczyć w ostatecznej wersji pracy.
Dali jest trzecim z mistrzów i również reprezentuje odmienny styl i technikę.
Wystawa daje rzadką okazję, by na własne oczy ujrzeć jak trzech różnych mistrzów, z równie niezwykłą mocą, wyraża temat tauromachii, mimo korzystania z odmiennych technik i stylów. Będące specjalną niespodzianką wystawiane tu niezwykłe dzieło sprawi, że wystawa we Wrocławiu będzie unikalna, bowiem ono pokazuje jak ważny jest pokój dla nas wszystkich!