Stypendia prezydenta dla artystów i osób upowszechniających kulturę wręczone

Dwudziestu jeden twórców z siedmiu dziedzin sztuki otrzymało we wtorek 28 stycznia stypendia artystyczne prezydenta Wrocławia. To efekt ogłoszonego w 2019 roku konkursu. Wśród 21 beneficjentów są m.in. autorzy przygotowujący publikacje książkowe, spektakle, film, rzeźby, projekty fotograficzne. Wysokość stypendium wynosi 2500 zł. 

  • Stypendia prezydenta Wrocławia dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem kultury

  • Bartłomiej Świerczewski i Jerzy Pietraszek wręczają stypendia dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem kultury


Ogromne zainteresowanie programem stypendialnym

– Bardzo się cieszymy, że program spotkał się z tak dużym zainteresowaniem. Nie spodziewaliśmy się takiego odzewu – oprócz wniosków z jedenastu miast Polski, dwa nadesłano z Holandii i Hiszpanii – mówił Jerzy Pietraszek, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego, przewodniczący Komisji Stypendialnej.

Łącznie złożono 149 wniosków (w tym 143 poprawne) w siedmiu dziedzinach:

  • sztuk wizualnych – 48
  • upowszechniania kultury – 28
  • literatury – 24
  • muzyki – 23
  • teatru – 18
  • filmu – 5
  • tańca – 3

– Pomysł prezydenta był strzałem w dziesiątkę. Mamy nadzieje, że kolejne edycje będą to potwierdzały i pomagały wszystkim utalentowanym – przyznaje Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego, członek Komisji Stypendialnej. – Największą przyjemność sprawił mi fakt, że we Wrocławiu jest tak dużo cudownych pomysłów i kreatywnych ludzi – zaznacza.

Stypendia dla 21 artystów

Komisja, oceniając kandydatów, brała pod uwagę dotychczasowy dorobek uzdolnionych, oryginalność ich przedsięwzięć, możliwość realizacji, pomysł na rozpowszechnienie wyników i związek projektu z Wrocławiem. Wysokość stypendium wynosi 2500 zł brutto miesięcznie.

Stypendia wręczono 21 artystom – dziewiętnaście rocznych i dwa półroczne:

  • sztuki wizualne – 8 (rocznych)
  • upowszechnianie kultury – 1 (roczne)
  • literatura – 4 (roczne)
  • muzyka – 3 (dwa roczne i jedno półroczne)
  • teatr – 4 (3 roczne i jedno półroczne)
  • film – 1 (roczne)

W gronie stypendystów w dziedzinie „literatura” znalazła się m.in. Anna Augustyniak, która przygotowuje pracę „Wrocławska poetka mówi, czyli rozmowy z Urszulą Kozioł” poświęconą twórczości najbardziej znanej poetki ze stolicy Dolnego Śląska.

Stypendium w dziedzinie muzyki otrzymał m.in. Paweł Piotrowicz pracujący nad tomem zawierającym dziesięć rozmów z czołowymi postaciami wrocławskiej sceny niezależnej (od 1990 roku do 2000 roku) wraz ze wstępem i zdjęciami z archiwum prywatnego.

Grantem w dziedzinie „teatr” wyróżniono m.in. Iwonę Konecką. Dramaturżka, animatorka i aktorka będzie przygotowywała „Spektakl, który nie powstał”. Projekt obejmuje pracę dokumentalną, badanie środowisk twórczych i aktywistycznych, czego efektem będzie najpierw scenariusz do pracy teatralnej, a w efekcie premiera spektaklu.

W dziedzinie „sztuki wizualne” stypendystą został m.in. Łukasz Rusznica za koncepcję serii fotograficznej „Wszystkie imperia upadną”, którą autor poświęci przemijaniu i znikaniu tego, co znajome. Projekt stanowi pogłębioną refleksję na temat godzenia się ze stratą i zrozumienia procesów zachodzących w czasie żałoby.

Lista Stypendystów

Film

  • Monika Kotecka – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Praca preprodukcyjna nad kreacyjnym filmem dokumentalnym „Zaraza” (Film „Zaraza” przedstawia historię wrocławskiej epidemii ospą prawdziwą z 1963 roku, która jednocześnie jest punktem wyjścia do refleksji nad współczesnym światem poprzez potencjał metafory zarazy i wirusa.)

Literatura

  • Anna Augustyniak – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Wrocławska poetka mówi, czyli rozmowy z Urszulą Kozioł” (Napisanie wywiadu rzeki i wydanie biografii wrocławskiej poetki Urszuli Kozioł. Autorka zamierza poznać całą twórczość poetki oraz recenzje jej książek, opowiadań, monodramów. Dodatkowo zamierza prześledzić dzieła literatów polskich okresu powojennego, aby wpisać twórczość Urszuli Kozioł w tło historyczno-kulturowe.)
  • Eugeniusz Dębski – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Siódmy koci żywot” (Napisanie thrillera dziejącego się współcześnie we Wrocławiu. Akcję, prowadzącą do rozwiązania zagadki morderstwa, popycha – dosłownie – kotka zamordowanego.)
  • Robert Rient (pseudonim Łukasza Zamilskiego) – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Wrocławski bastion” (Napisanie powieści katastroficznej, która będzie łączyła w sobie gatunek science fiction i fantasy. Czas akcji to nieodległa przyszłość, gdy Wrocław, jak i większość Polski, dotknięty jest pustynnieniem, falami upałów, wysokimi cenami żywności, głodem oraz tysiącami uchodźców klimatycznych, którzy dotarli do nas z Azji i krajów Afryki. Ostatecznie zwycięży utopia – nadzieja na pokonanie kryzysu klimatycznego przez zjednoczone działania ludzi świadomych swojej współzależności z naturą.)
  • Filip Zawada – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Jutro jest wczoraj” (Napisanie książki o starości. W zamierzeniu autora będzie to szkic poglądów minionych pokoleń, których przedstawiciele hołdowali trwalszym wartościom niż obecnie, co wywołuje dojmujące uczucie niezrozumienia i wykluczenia. Będzie to opowieść o samotności, niezrozumieniu, przemijaniu i rozpaczy.)

Muzyka

  • Piotr Bednarczyk – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Kompozycja cyklu utworów elektroakustycznych z interaktywnym systemem oświetlenia inspirowanych krajobrazem dźwiękowym miasta Wrocławia” (W zamierzeniu kompozytora całość będzie stanowiła formę koncertową.)
  • Sebastian Kuchczyński – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Interpretacja dzieł inspirowanych miastem Wrocław „Suita Wrocławska” (Skomponowanie unikatowej, współczesnej suity na zespół jazzowy, opierającej się na różnych utworach 6 wielkich kompozytorów, którymi byli: Fryderyk Chopin, Carl Maria von Weber, Johannes Brahms, Richard Wagner, Richard Strauss, Moritz Moszkowski).
  • Paweł Piotrowicz – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Wrocławska niezależna scena muzyczna 1990-2000” (W ramach stypendium zrealizuje książkę „Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 1990-2000”, na którą złoży się cykl 10 wywiadów z czołowymi zespołami lat 90tych wrocławskiej sceny niezależnej.)

Teatr

  • Agnieszka Bresler – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Wielogłos o płci brzydkiej” (Przeprowadzenie pracy badawczej, napisanie tekstu dramatycznego i organizacja czytania performatywnego.)
  • Przemysław Furdak – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Rozmowy społeczne-głos młodych” (Przeprowadzenie 5 wydarzeń publiczno-artystycznych w formie debaty społecznej połączonej z improwizacją teatralną.)
  • Iwona Konecka – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Spektakl, który nie powstał” (Stworzenie scenariusza i przygotowanie premiery spektaklu w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia. Projekt obejmuje pracę dokumentalną – badanie środowisk twórczych i aktywistycznych, których efektem będzie scenariusz do pracy teatralno-performatywnej i premiera spektaklu.)
  • Adam Pietrzak – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Szekspir-reinkarnacja” (Stworzenie scenariusza, kompozycji muzycznej, scenografii, projekcji oraz premiera monodramu.)

Sztuki wizualne

  • Paweł Baśnik – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Panacea” (Stworzenie obszernego cyklu prac malarskich szeroko eksplorujących tematykę negacji śmierci i pragnienie nieśmiertelności. Pogłębiając te rozważania w części teoretycznej projektu, artysta zamierza podjąć próbę sformułowania autorskiej koncepcji estetycznej, związanej z tytułową problematyką.)
  • Piotr Butkiewicz – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Zajmujący intruz” (Wykonanie zestawu obiektów – rzeźb abstrakcyjnych, interaktywnych, mobili – z drewna pochodzącego z drzew gatunków „nieprzemysłowych”, wyciętych lub powalonych na terenie miasta i okolic oraz zaprezentowanie ich w przestrzeni miejskiej.)
  • Tomasz Domański – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Maszyna czasu” (Głównym tematem instalacji w przestrzeni publicznej jest poszukiwanie adekwatnej formy dla uczczenia czasu, stanów trwania i przemijania. Artysta przygotuje instalację artystyczną w przestrzeni miejskiej wykonaną z kubików lodu ustawionych na stalowej konstrukcji.)
  • Maciej Kasperski – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Warstwy” (Realizacja kolekcji obiektów abstrakcyjnych wykonanych w ceramice i w plastiku. W swojej pracy artysta zamierza połączyć tradycyjne technologie ceramiczne z nowoczesnymi technologiami budowy obiektów trójwymiarowych dla uzyskania interesujących prac przestrzennych.)
  • Piotr Kmita – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Czego oczy nie widzą” (Celem jest zbudowanie oryginalnego portretu miasta na bazie kilkuset zdjęć wykonanych z punktu widzenia wrocławskich krasnali.)
  • Łukasz Rusznica – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Wszystkie imperia upadną” (Seria fotograficzna poświęcona przemijaniu i znikaniu tego, co znajome. Projekt stanowić ma pogłębioną refleksję na temat godzenia się ze stratą, rozumienia procesów zachodzących w czasie „żałoby”.)
  • Jacek Zachodny – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Odwrócony korzeń” (Projekt poruszający problematykę migracji, polegający na wykonaniu dokumentacji fotograficznej i wideo oraz realizacji artystycznego filmu z podróży, a także przeprowadzeniu akcji performance pt. „Dom” we Lwowie.)
  • Justyna Żak – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Podróż jako obszar doświadczeń oddziałujący na procesy projektowe” (Stworzenie obiektów szklanych o charakterze użytkowym. Inspiracją do wykonania powyższych przedmiotów będzie: Malta, Islandia i Błędne Skały.)

Upowszechnianie kultury

  • Kamil Kawalec – Tytuł przedsięwzięcia stypendialnego: „Animacja młodego wrocławskiego środowiska poetyckiego” (Organizacja spotkań i dyskusji środowiskowych, na których młodzi poeci będą mieli szansę na upowszechnianie swojej twórczości oraz rejestrację audiowizualną spotkań jako materiału badawczego do wykorzystania w przyszłości. Przedsięwzięcie będzie kontynuacją badań środowiska poetyckiego prowadzonych w latach 2018-19. Dodatkowo stypendysta zamierza odnieść się do pojęcia „wrocławskości” w kontekście poezji współczesnej.)

Tekst i zdjęcia: Kaja Czerkiewska, MT



Zgłoś uwagę