www.wroclaw.pl

    Wrocławskie firmy intensywnie szkolą personel

    Pracownicy posiadający doskonałe wykształcenie, biegle posługujący się językami obcymi, po ukończonych specjalistycznych kursach w odpowiedniej dziedzinie – to marzenie każdego pracodawcy. Jednak aby załoga była bliska ideału, konieczne są szkolenia, które pomogą jej spełnić wymagania stawiane przez firmę, która ją zatrudnia. Coraz więcej wrocławskich przedsiębiorstw przeznacza na ten cel naprawdę duże środki.

    fot. ilustracyjne
    fot. ilustracyjne

    – Nie ma profesjonalnie przeprowadzonych szkoleń, które byłyby nieprzydatne – mówi Małgorzata Wojciechowska, kierownik Studiów Podyplomowych z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi  Wyższej Szkoły Bankowej. Decyzja o zrealizowaniu szkolenia i jego zakresie musi być związana z tym, co dzieje się w firmie - na jakim etapie rozwoju się znajduje, jakie ma kadry i jaką wizję rozwoju. Dopiero rzetelne zaplanowanie działalności pozwoli wnioskować o potrzebach szkoleniowych.

    Najpierw szkolenie, potem praca

    Najczęściej jest tak, że przedsiębiorstwa korzystają zarówno ze szkoleń wewnętrznych, jak i tych organizowanych poza firmą.

    – Doskonalimy umiejętności naszych kilkudziesięciu pracowników za pomocą wykładów, warsztatów i szkoleń wdrożeniowych – mówi Michał Kowalski, dyrektor generalny Centrum Seniora Angel Care we Wrocławiu. – Regularnie współpracujemy z najlepszymi ekspertami, dlatego częściej przeprowadzamy szkolenia wewnętrzne. Prowadzimy u nas autorską Akademię Opiekuna - inwestujemy w ludzi, a następnie proponujemy im pracę. Program skierowany jest do osób, które nie mają odpowiedniego wykształcenia, ale dysponują bogatym doświadczeniem zdobytym na przykład poprzez opiekę domową. Uczą się u nas pod okiem doświadczonych opiekunów i jednocześnie kształcą się w ramach zajęć. Dzięki temu zdobywają wymaganą wiedzę i doświadczenie, zapoznają się z obowiązującymi u nas procedurami, a po 10 miesiącach uzyskują certyfikat i dyplom opiekuna medycznego lub opiekuna osoby starszej.

     Z kolei dla pracowników Angel Care, którzy się dopiero wdrażają, system szkoleń jest ciągły – bardziej doświadczeni pracownicy medyczni szkolą mniej wykształcony personel do momentu, gdy przyswoją całą wiedzę i mogą zostać samodzielnymi pracownikami.

    – Prowadzimy też wykłady i warsztaty doskonalące posiadane już umiejętności – dodaje Michał Kowalski. – Za najbardziej efektywne uważamy szkolenia w formie warsztatów, które opierają się na sytuacjach, z którymi pracownicy stykają się na co dzień.

    Szkolenia na łonie firmy

    Wiele firm tworząc zespół, ma swój autorski projekt szkoleń. Dzięki temu może przygotować pracowników dokładnie według własnych zasad.  

    – Do zespołu każdego z naszych hoteli szukamy osób z pasją, ciekawą osobowością, wykazujących się profesjonalizmem, natomiast doświadczenie nie jest dla nas najważniejsze – mówi Katarzyna Wieczorek, HR Manager DoubleTree by Hilton Wroclaw.– Każdemu pracownikowi gwarantujemy serię szkoleń, zarówno w hotelu, jak i na specjalnej internetowej platformie edukacyjnej Hilton University. Pierwszego dnia pracy, nowy pracownik otrzymuje od swojego przełożonego listę, którą nazywamy „Job Skills”. To nic innego, jak zestawienie wszystkich umiejętności, które musi zdobyć, by móc pracować na określonym stanowisku.

    Osoby rozpoczynające pracę w hotelach DoubleTree by Hilton, otrzymują także dostęp do internetowej platformy edukacyjnej Hilton University. Tam zapoznają się z interaktywnymi informacjami, które powinni przyswoić oraz wykonują interaktywne zadania, które muszą ukończyć, jeśli chcą pracować na danym stanowisku. Pracownik może dokształcać się w ramach platformy Hilton University wszędzie tam, gdzie ma dostęp do internetu. Część wirtualnych kursów kończy się testem, który trzeba zdać, aby ukończyć szkolenie.

    – Nasi pracownicy mają także możliwość  ponadprogramowego rozwijania swoich umiejętności – twierdzi  Katarzyna Wieczorek. - Każdy może zdecydować się na dokształcenie w innej sferze zainteresowań i obowiązków. Na przykład osoba zajmująca się HR-em ma dostęp do szkoleń związanych z finansami.

    Platforma Hilton University daje tak różnorodne możliwości rozwijania się, że najczęściej pracownicy nie mają potrzeby korzystania ze szkoleń zewnętrznych. Ponadto sieć Hilton współpracuje ze znaną na całym świecie platformą eCornell, którą prowadzi jeden z prestiżowych amerykańskich uniwersytetów - Cornell University. Serwis oferuje szkolenia na bardzo zaawansowanym poziomie dla kadry managerskiej. Seria takich szkoleń to koszt sięgający nawet kilkunastu tysięcy złotych.

    Dla bezpieczeństwa i porządku

    Nieco inaczej wygląda szkolenie załogi międzynarodowego lotniska.

    – Szkolenia w porcie lotniczym można podzielić na dwie grupy - Jarosław Polański, Kierownik Działu Kadr w Porcie Lotniczym Wrocław. – Do pierwszej należą szkolenia obowiązkowe. Ich liczba, czas trwania, program są zdeterminowane przez przepisy prawa lotniczego. Dotyczą m.in. systemu przepustkowego i zasad poruszania się po lotnisku, którym podlegają szkolenia operatorów kontroli bezpieczeństwa. Regularne szkolenia odbywają też służby lotniskowe, np. pracownicy ochrony, koordynatorzy ruchu lotniczego, dyżurni portu, operatorzy tankowania czy pracownicy lotniskowej straży. Duża grupa szkoleń obowiązkowych odbywa się regularnie co miesiąc i bierze w nich udział średnio od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu osób. Pozostałe szkolenia obowiązkowe odbywają się w cyklach półrocznych, rocznych, a nawet 2-3 letnich, w zależności od rodzaju szkolenia. Szkolenia nieobowiązkowe dla pracowników lotniska organizowane są w zależności od potrzeb zgłaszanych przez pracowników.

    Port Lotniczy Wrocław wspomaga także pracowników w podnoszeniu kwalifikacji ogólnych współfinansując edukację w szkołach wyższych, na studiach podyplomowych, czy też w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych np. poprzez współfinansowanie kursów prawa jazdy czy innych kursów zawodowych.  Uczestniczyli oni również w programie szkoleń „Bezpieczne lotniska przyszłości” współfinansowanym ze środków UE. Dotyczyły one głównie kompetencji miękkich, w tym zarządzania własnym czasem pracy, technik radzenia sobie ze stresem, z zakresu obsługi klienta, oceny pracowników, coachingu, z zakresu pierwszej pomocy medycznej.