W drugiej edycji Kongresu Firm Rodzinnych, która odbyła się w marcu we Wrocławiu uczestniczyło ponad 300 osób – lokalnych biznesmenów oraz ekspertów.
Tematem wiodącym spotkania była „Ciągłość i zmiana”. Organizatorzy postawili sobie za cel odpowiedź na pytanie, jak korzystając z dorobku poprzednich pokoleń i tradycji, wciągnąć maksymalny potencjał do dalszego rozwoju firmy, zbudować silną markę i wyjść na rynki zewnętrzne.
– Ta edycja kongresu pokazała nam, że wielu przedsiębiorców dopiero odkrywa ogromny potencjał wynikający z rodzinnego charakteru swoich firm. Są oni otwarci na czerpanie z doświadczeń innych firm rodzinnych, które przeszły już drogę jaką jest sukcesja, wchodzenie na rynki zewnętrzne czy budowanie silnej marki opartej na tradycjach rodzinnych – mówi dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB we Wrocławiu, inicjator Kongresu Firm Rodzinnych.
Znani w regionie
Do dyskusji zaproszono przedstawicieli firm rodzinnych, które odniosły sukces Polsce i za granicą oraz ekspertów z m.in.: PwC, PKO BP, BGK, Dolnośląskiego Funduszu Rozwoju, Urzędu Statystycznego i Wrocławskiego Centrum Transferu Technologii.
W panelach dyskusyjnych poświęconych inspiracjom biznesowym, wchodzeniu na nowe rynki, budowaniu marki oraz innowacyjności, uczestniczyli przedstawiciele kilkunastu firm rodzinnych. W ich gronie znalazły się firmy znane wielu mieszańcom Dolnego Śląska m.in.: Huta Szkła Kryształowego Julia, PPH Vitbis produkujący szklane bombki choinkowe, producent przetworów i żywności ekologicznej Runoland, wytwarzająca cenioną na świecie ceramikę Manufaktura w Bolesławcu czy firma Unilight Polska produkująca zapalniczki oraz akcesoria dla palaczy.
uczestnicy kongresu źródło: organizatorzy
Nie zabrakło też firm technologicznych, jak Mine Master producenta maszyn dla górnictwa, działającej jako doradca na uwolnionym rynku energii firmy Innpact czy firmy NavSim wytwarzającej oprogramowanie dla żeglugi. Gośćmi Kongresu byli również przedstawiciele firm dostarczających usługi – działającej na rynku finansowym Kaczmarski Group, kancelarii prawnej WKB, Wierciński, Kwieciński, Baehr oraz Biura Podróży Rapala. Ponadto w panelu dyskusyjnym poświęconym internacjonalizacji gościli konsulowie honorowi Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii i Republiki Korei.
Pomagać biznesom rodzinnym
W Polsce działa 828 tys. firm rodzinnych, wytwarzają one 18% PKB. Większość z nich to przedsiębiorstwa sektora MŚP, zatrudniają miliony pracowników, działają m.in. w handlu, przetwórstwie przemysłowym, budownictwie oraz w dziedzinach wymagających wysokiej specjalizacji. Spośród tych przedsiębiorstw 57% w ciągu 5 lat planuje sukcesję, czyli przekazanie zarządzania firmą młodszemu pokoleniu. Firmy te generują kapitał w wysokości 183,54 miliarda złotych.
Tymczasem światowe badania pokazują, że proces sukcesji udaje się przejść zaledwie 30% firm. Oznacza to, że zagrożonych jest aż 70% polskich przedsiębiorstw generujących kapitał o wartości 128,5 miliarda złotych. Pieniądze to jednak nie wszystko, bo firmy te tworzą miejsca pracy, często ich działalność stymuluje rozwój lokalnej gospodarki, wpływa na społeczność i stanowi o przewagach turystycznych regionu.
źródło: materiał prasowy