Ostatnia korekta cen biletów komunikacji miejskiej we Wrocławiu miała miejsce w 2019 roku, a ceny części z nich nie zmieniały się od 2012 roku.
Wpływ na planowaną korektę ma także ogromny spadek przychodów ze sprzedaży biletów. Tylko od początku pandemii miasto straciło ok. 32 mln zł, a do końca roku wpływy te spadną o ponad 60 mln zł. Nowe ceny biletów będą zbliżone do cen przejazdówek w innych dużych miastach.
O jego ostatecznym kształcie zdecydowali radni miejscy na sesji Rady Miejskiej.
od 1 stycznia 2021 r. za bilety jednorazowe zapłacimy 4,60 zł (podobnie jak w Krakowie), a cena za przejazd 15-minutowy wzrośnie do 3,20 zł (będzie to najtańszy bilet w ofercie wrocławskiej).
Czytaj też: Nowe ceny biletów – pytania i odpowiedzi
Uwaga!
Dla mieszkańców Wrocławia stale korzystających z komunikacji miejskiej i rozliczających podatek dochodowy we Wrocławiu, którzy przystąpili do programu „Nasz Wrocław”, ceny biletów okresowych imiennych nie ulegną zmianie.
Przypominamy, że termin „miejsca zamieszkania” nie jest tożsamy z „miejscem zameldowania” i każda osoba przebywająca we Wrocławiu z zamiarem stałego pobytu (ucząca się, pracująca) ma możliwość rozliczania podatku dochodowego we właściwym Urzędzie Skarbowym w mieście oraz przystąpienia do programu „Nasz Wrocław” i tym samym korzystać z biletów imiennych „Nasz Wrocław”.
- N NWRO - bilet normalny z programem Nasz Wrocław
- U NWRO - bilet ulgowy z programem Nasz Wrocław
Rodzaje biletów | Ceny biletów | ||||
---|---|---|---|---|---|
Aktualna cena | |||||
Typ biletu | Opis | N | U | N NWRO | U NWRO |
Bilety jednorazowe | |||||
jednorazowy | na wszystkie linie | 4,60 | 2,30 | ||
czasowe | |||||
15-minutowy | wszystkie linie | 3,20 | 1,60 | ||
30-minutowy | wszystkie linie | 4,00 | 2,00 | ||
60-minutowy | wszystkie linie | 5,20 | 2,60 | ||
90-minutowy | wszystkie linie | 7,00 | 3,50 | ||
24-godzinny | wszystkie linie | 15,00 | 7,50 | ||
48-godzinny | wszystkie linie | 26,00 | 13,00 | ||
72-godzinny | wszystkie linie | 32,00 | 16,00 | ||
168-godzinny (7-dobowy) | wszystkie linie | 54,00 | 27,00 | ||
imienne | |||||
7-dniowy | wszystkie linie | 38,00 | 19,00 | 30,00 | 15,00 |
30-dniowy | dwie dowolne linie | 74,00 | 37,00 | 60,00 | 30,00 |
30-dniowy | wszystkie linie | 110,00 | 55,00 | 90,00 | 45,00 |
60-dniowe | wszystkie linie | 208,00 | 104,00 | 170,00 | 85,00 |
90-dniowe | wszystkie linie | 302,00 | 151,00 | 240,00 | 120,00 |
180-dniowe | wszystkie linie | 560,00 | 280,00 | 420,00 | 210,00 |
365-dniowy | wszystkie linie | 1050,00 | 525,00 | 800,00 | 400,00 |
semestralny 4-miesięczny | dwie dowolne linie | 260,00 | 130,00 | 194,00 | 97,00 |
semestralny 4-miesięczny | wszystkie linie | 400,00 | 200,00 | 300,00 | 150,00 |
semestralny 5-miesięczny | dwie dowolne linie | 304,00 | 152,00 | 230,00 | 115,00 |
semestralny 5-miesięczny | wszystkie linie | 490,00 | 245,00 | 370,00 | 185,00 |
na okaziciela | |||||
30-dniowy | wszystkie linie | 170,00 | 85,00 | ||
60-dniowy | wszystkie linie | 310,00 | 155,00 | ||
90-dniowy | wszystkie linie | 430,00 | 215,00 | ||
aglomeracyjne imienne | |||||
duża aglomeracja wrocławska | wszystkie linie | 96,00 | 48,00 | ||
grupowe | |||||
do 15 osób | wszystkie linie | 44,00 | 22,00 |
Za bilet 90-minutowy we Wrocławiu zapłacimy 7 zł ( podobnie jak w Warszawie i Poznaniu), a za bilet dobowy 15 zł.
Im dłuższe bilety czasowe, tym tańsze będą w porównaniu do innych miast. 72-godzinna przejazdówka kosztuje po podwyżce 32 zł. Dla porównania - w Krakowie musimy zapłacić za nią 42 zł, a w Warszawie aż 57 zł.
Rozliczasz PIT we Wrocławiu? - Kupisz bilet okresowy po starej cenie
Stolica Dolnego Śląska chce promować tych mieszkańców, którzy w mieście płacą podatki i korzystają z programu „Nasz Wrocław”. Dla nich ceny za bilety okresowe nie wzrosną.
Czytaj też: Imienne bilety MPK z programem Nasz Wrocław od 1 stycznia 2021 r. w niezmienionej cenie
Bilet miesięczny na dwie linie wrocławianina korzystającego z programu „Nasz Wrocław” kosztować będzie 60 zł, bilet miesięczny bez ograniczeń na linie - 90 zł, dwumiesięczny na wszystkie linie – 170 zł, a trzymiesięczny – 240 zł.
Program „Nasz Wrocław”
Wrocław utrzyma bezpłatne przejazdy
W tej chwili po Wrocławiu mogą bezpłatnie podróżować zarówno seniorzy, którzy ukończyli 67. rok życia, jak i uczniowie, którzy nie ukończyli jeszcze 21 lat.
Biletów nie muszą kasować też inwalidzi wojenni i wojskowi, posłowie i senatorowie, część osób niepełnosprawnych, zasłużeni honorowi krwiodawcy i dawcy przeszczepu, a także osoby, które spotkały się z represjami politycznymi w okresie PRL i dostały specjalną decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.Wszyscy oni nadal będą korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Dodatkowo, od 1 stycznia 2021 roku za darmo pojadą seniorzy od 66. roku życia (od dnia swoich 66 urodzin, nie rocznikowo).
- od dnia 1 stycznia 2019 r. - osoby, które ukończyły 68 lat;
- od dnia 1 stycznia 2020 r. - osoby, które ukończyły 67 lat;
- od dnia 1 stycznia 2021 r. - osoby, które ukończyły 66 lat;
- od dnia 1 stycznia 2022 r. - osoby, które ukończyły 65 lat;
Inwestycje w komunikację zbiorowąPrzychody z biletów pomagają utrzymywać i rozwijać komunikację zbiorową. Szacunkowy wzrost przychodów po planowanej korekcie cen to 36 mln zł rocznie. Inwestycje w komunikację zbiorową we Wrocławiu obejmują:
-
200 nowych autobusów (niskopodłogowych i klimatyzowanych) oraz 40 niskopodłogowych tramwajów (tyle pojawiło się na ulicach od początku kadencji lub pojawi się jeszcze w tym roku). To w sumie wydatek 564 mln zł;
-
modernizację 42 tramwajów (17 skód 16T i 25 tramwajów WroAs205) - inwestycja warta 135 mln zł;
-
remonty torowisk - tylko w tym roku przeznaczone zostało na nie 80 mln zł;
-
25 nowych tramwajów (z opcją na kolejne 21) – inwestycja za 200 mln zł, trwa przetarg.
Suma powyższych wydatków to niemal miliard złotych (979 mln zł).