Nowe mosty powstaną tuż obok istniejących mostów Chrobrego, które znajdują się nad kanałem przeciwpowodziowym i kanałem żeglugowym Odry, między ul. Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie, a ul. Swojczycką. Nowa przeprawa pojawi się po lewej stronie już istniejących mostów (patrząc z Sępolna w kierunku Swojczyc). Przy okazji przebudowany zostanie układ drogowy na ul. Monte Cassino, Marca Polo i Monopolowej.
– W sumie powstanie 877 m nowej jezdni (na moście 186 m), ponad 1 km dróg dla rowerów, ponad 1100 m nowych chodników. Na mostach wybudujemy torowisko tramwajowe, które wykorzystamy w przyszłości, gdyż trwa projektowanie trasy tramwaju na Swojczyce – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Mosty będą miały 50 t nośności, to znacznie więcej od obecnych (15 t).
Na miejscu już pojawił się ciężki sprzęt i ruszyły pierwsze prace.
Mosty Chrobrego we Wrocławiu
Powstaną dwie przeprawy - most Południowy, który będzie miał 153,51 m długości całkowitej, a most Północny 75,30 m. Co istotne, nowe mosty Bolesława Chrobrego będą budowane wraz z torowiskiem. Linia tramwajowa, a właściwie trasa tramwajowo-autobusowa, ma połączyć pętlę na Sępolnie z nową, powstanie obok osiedla Olimpia Port.
– W międzywalu i od ul. Monopolowej do Monte Cassino pojawi się torowisko. Przebudowane zostaną wszystkie sieci podziemne – dodaje Krzysztof Świercz.
Już po oddaniu przeprawy do użytku zostanie wprowadzona czasowa organizacja ruchu. Samochody zmierzające do centrum pojadą torowiskiem, a w kierunku Swojczyc jezdnią. Dzięki temu będzie pas dla autobusów MPK. Jest to rozwiązanie tymczasowe do momentu budowy nowej linii tramwajowej, która połączy Sępolno ze Swojczycami.
Czytaj więcej: Będzie tramwaj na Swojczyce. Ruszają prace projektowe
Kiedy tramwaj pojedzie na Swojczyce? Tego jeszcze nie wiadomo. Cały czas trwają prace projektowe.
W oczekiwaniu na otrzymanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej, prowadzono w Gdyni prace przy stalowych konstrukcjach mostów. Gotowe są: dźwigary, łuki, poprzecznice, wsporniki. Przygotowała je firma Vistal specjalizująca się m.in. w obiektach mostowych i przygotowującej tego typu konstrukcje m.in. w Polsce i Skandynawii.
Szacuje się, że budowa nowych przepraw zajmie 14 miesięcy. A to oznacza, że pierwsze samochody pojadą nimi w połowie 2023 r.