– Wykonawca będzie miał za zadanie przygotować projekt torowiska tramwajowego na odcinku 1,7 km. Pętla na Swojczycach zostanie zaprojektowana w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej, obok chcemy wybudować park and ride na 181 aut – zapowiada prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk. Wspomniana pętla powstanie tuż przed torami kolejowymi, żeby komunikacja miejska nie kolidowała z ruchem pociągów.
ZOBACZ TEŻ: Tramwaj na Swojczyce – zobacz koncepcję nowego połączenia [WIDEO]
Nowe torowisko będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem).
– To bardzo ważny i skomplikowany projekt, który obejmie również przebudowę drogi wojewódzkiej nr 445 z Jelcza-Laskowic do Wrocławia. Powstaną przy tym nowe chodniki oraz drogi rowerowe. Przebudowana zostanie również pętla tramwajowa na Sępolnie – podkreśla Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Tramwaj po nowym moście
W tym roku rozpocznie się budowa nowych mostów Chrobrego, po których pojedzie tramwaj łączący Sępolno z osiedlem Olimpia Port. Most Południowy będzie miał 153,51 m długości, a Północny 75,30 m.
Prezydent Sutryk: – W ramach tego zadania przebudujemy układ drogowy przy połączeniu mostów z ul. Monte Cassino czy Monopolową. Tylko ta inwestycja to blisko 70 milionów złotych.
– Samo projektowanie tramwaju na Swojczyce może, razem z wydaniem decyzji środowiskowej, trwać ponad rok. Mosty na pewno zostaną wybudowane wcześniej – dodaje Świercz.
W planach znajduje się jeszcze przebudowa drogi wylotowej z ul. Marca Polo, która połączy osiedle nad Odrą z ulicą Swojczycką na wysokości ul. Mydlanej.
Termin zakończenia inwestycji nie jest jeszcze znany. Wszystko zależy od tempa prac projektowych, a następnie rozpisania i rozstrzygnięcia przetargu na realizację. Wtedy poznamy też łączny koszt prac.
Projekt tramwaju na Swojczyce
W przetargu na stworzenie projektu trasy tramwajowej, nowej pętli oraz parkingu dla samochodów wzięło udział osiem firm.
Najtańszą ofertę złożyła spółka BIPROGEO-PROJEKT SP. Z O.O. z Wrocławia na kwotę 1 723 723,23 zł brutto, z czego 68 191,20 zł to zakres MPWiK. I właśnie ta firma będzie odpowiedzialna za stworzenie projektu.
Najdroższą ofertę przedstawiła firma PROGREG z Sieprawia (2 901 570,00 zł brutto, zakres MPWiK 222 384,00 zł). Pozostałe złożyły: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. (2,59 mln zł brutto, zakres MPWiK 85,5 tys. zł), SAFEGE S.A.S. z Francji (2,56 mln zł brutto, zakres MPWiK 157 tys. zł), LPW Sp. z o.o. z Katowic (2,27 mln zł brutto, zakres MPWiK 164 tys. zł), CONE AMG Spółka z o.o. z Warszawy (2,39 mln zł brutto, zakres MPWiK 179 tys. zł), Biuro Projektów Dróg i Mostów „BBKS-PROJEKT” Sp. z o.o. z Wrocławia (2,72 mln zł brutto, 88,8 tys. zł), Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o. z Wrocławia (2,13 mln zł brutto, zakres MPWiK 170,8 tys. zł).
Wrocławskie Inwestycje planowały przeznaczyć na projekt 2 mln zł, a MPWiK 413,2 tys. zł brutto.
Tramwaj na Swojczyce. Dane techniczne:
• Ok 2140 metrów nowego dwukierunkowego torowiska (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce), które będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem)
• Przebudowa pętli Sępolno, z „odwróceniem” kierunku jazdy na pętli – aby umożliwić łączenie przystanków autobusowych i tramwajowych.
• W ramach budowy nowej linii tramwajowej zostanie kompleksowo wyremontowana ulica Swojczycka na odcinku 1620 metrów (jezdnia o szerokości 6,5-7,5 m z lokalnymi poszerzeniami w obrębie skrzyżowań -wydzielone pasy do skrętów)
• 5 nowych przystanków tramwajowo-autobusowych + 2 pętle
• 28 nowych przejść dla pieszych
• Nowe ścieżki rowerowe, chodniki dla pieszych
• Dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
• Odległość z przystanku tramwajowego do przystanku PKP – 286 m