Od 5 października auta i komunikacja miejska jeżdżą inaczej w rejonie skrzyżowania ul. Długiej i Poznańskiej. Drogowcy rozpoczęli kolejny etap prac nad nową trasą tramwajową na Popowice.
Czytaj więcej: Zmiany w organizacji ruchu
Schodzą głęboko pod ziemią
Zanim jeszcze powstanie nowe torowisko, niezbędne są prace pod ziemią. I właśnie teraz wykonawca rozpoczął przebudowę sieci ogólnospławnej, budowę wodociągowej i prace przy sieci średniego napięcia i gazowej.
Aby tramwaje zmieściły się pod wiaduktem kolejowym drogowcy muszą również obniżyć poziom jezdni, w rejonie skrzyżowania Długiej z ul. Poznańską, o pół metra, ale już pod samym wiaduktem o 1,5 metra. Oczywiście na skrzyżowaniu zostanie wymieniona potem nawierzchnia drogi i chodników i powstaną ścieżki rowerowe.
Przyjechał wiadukt tymczasowy
Na plac budowy dotarły również elementy, z których powstanie tymczasowy wiadukt kolejowy. Jego zbudowanie jest konieczne, aby rozpocząć przebudowę wiaduktu. Elementy jechały do Wrocławia w konwoju, w nocy, ze stacji Idzikowice koło Opoczna.
– Obiekt tymczasowy składa się z dwóch części. Jedna długości 16 metrów waży 30 ton i do jej wbudowania posłużył dźwig o udźwigu 250 ton. Druga właśnie czeka na operację wbudowania. Mierzy 30 metrów i waży 90 ton i do tego zadania będziemy potrzebowali dźwigu, który ma udźwig 500 ton – wyjaśnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Po tymczasowym wiadukcie pociągi będą jeździć co najmniej do połowy 2020 roku.
Nowa przeprawa będzie miał 47 metrów długości. Do jej zbudowania wykorzystanych zostanie 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu.
Przy wiadukcie powstanie węzeł przesiadkowy, a kolej zbuduje nowy przystanek Wrocław Szczepin.
Skomplikowana inwestycja energetyczna
Jak się okazuje budowa tramwaju na Popowice to nie tylko prace drogowe i torowe. Przy trasie znajduje się duża stacja elektroenergetyczna. Przy 850 metrach drogi jest aż 57 kilometrów kabli energetycznych.
– To jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji energetycznych we Wrocławiu od II wojny światowej. Trasa tramwajowa przebiega w sąsiedztwie Głównego Punktu Zasilania, który zaopatruje w energię elektryczną m.in. Stare Miasto i stąd olbrzymia liczba instalacji energetycznych – mówi Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Trzeba wymienić m.in. kable średniego, niskiego napięcia, kabel zasilający stację prostownikową. Niektóre z nich mają blisko 50 lat.
Inwestycja w liczbach:
- 3.8 km nowego torowiska
- 5,4 km nowych i przebudowanych dróg
- 17 przebudowanych skrzyżowań
- 5,7 km nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych
- 31 przystanków (w tym 21 nowych)
- 120 mln zł koszt prac w I etapie
Według planu nowa trasa tramwajowa przez Popowice ma być gotowa do końca 2022 roku.