Wymiana parkomatów wynika z wygaśnięcia umowy z obecnym operatorem strefy – firmą CPG i jej przejęciem przez nowego operatora – firmę KBU z Krakowa, która docelowo dostarczy 369 urządzeń. Obecnie zamontowano już w sumie 276 parkomatów we wszystkich trzech strefach płatnego parkowania – 56 urządzeń w strefie A, 43 w strefie B i 177 w C.
Parkomaty są zlokalizowane w tych samych miejscach, co dotychczasowe. Umowa z nowym operatorem będzie obowiązywać 7 lat.
Nowe funkcjonalności
W nowych parkomatach za postój możemy zapłacić m.in. za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych Pay Pass i Pay Wave, systemem BLIK oraz monetami (od 10 groszy do 5 złotych). Nadal możliwe jest dokonywanie płatności za pomocą aplikacji mobilnych. Wygasła natomiast opcja opłaty za pomocą kart Urbancard.
– Możliwość płatności systemem BLIK to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Wrocław jest jedynym miastem, gdzie w parkomacie możemy zapłacić za postój w ten sposób. Dodatkowo nowe parkomaty są wyposażone w czytnik kodów QR – podkreśla Edyta Tomasiak, dyrektor generalny KBU sp. z o.o.
Na wydrukowanym bilecie z nowych parkomatów pojawia się kod QR, który zawiera numer rejestracyjny pojazdu. Następnie wystarczy jedynie zeskanować kod, a urządzenie odczyta, jakiego pojazdu dotyczy bilet. Jest to wygodne rozwiązanie dla użytkowników, którzy będą chcieli przedłużyć czas postoju. W parkomacie można także uiścić opłaty dodatkowe (kartą lub BLIKiem), np. wynikające z zawiadomienia wystawionego przez kontrolera.
Parkomaty mają własne źródło zasilania i są wyposażone w panel solarny. Producent dostosował je także do obsługi przez osoby niepełnosprawne – dzięki specjalnemu przyciskowi można łatwo korzystać z całej klawiatury. Na urządzeniach dostępna jest również instrukcja, dodatkowo ułatwiająca ich obsługę.
Nowa strona internetowa i system kontroli
8 kwietnia została także uruchomiona nowa strona internetowa strefy płatnego parkowania: www.spp.zdium.wroc.pl. Znajdują się na niej wszelkie informacje dotyczące stref, opłat, lokalizacji i obsługi nowych parkomatów i wiele innych.
Natomiast od maja na ulice Wrocławia wyjedzie specjalny samochód, wyposażony w zestaw kamer, pozwalających na skanowanie numerów rejestracyjnych samochodów, znajdujących się w strefach płatnego parkowania i automatycznie informujący o wniesionych opłatach, wspomagając tym samym pracę kontrolerów.
– Dodatkowo nowy system będzie również przydatny dla użytkowników, gdyż pozwoli określić, gdzie znajdują się wolne miejsca postojowe – dodaje Edyta Tomasiak.
Te informacje będą widoczne dla mieszkańców na stronie „otwarte dane Wrocław”.
Kontakt do Biura Obsługi Klienta
Biuro Obsługi Klienta Strefy Płatnego Parkowania
- ul. Piłsudskiego 22, 50-033 Wrocław
- tel. 534 358 459, infolinia: 535 252 167
- e-mail: [email protected]
Biuro Obsługi Klienta Strefy Płatnego Parkowania jest czynne w dni robocze od poniedziałku do piątku od godz. 8.00 do godz. 19.00.