Płyta powstała dzięki współpracy Winged Lion, wytwórni angielskiego dyrygenta i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, którego dyrektorem artystycznym Paul McCreesh był do ubiegłego roku.
Polska strona, czyli Miasto Wrocław jest głównym producentem rozpisanej na wiele projektów inicjatywy, a w sesji nagraniowej wziął udział Chór Filharmonii Wrocławskiej. Jego dyrektor, Agnieszka Franków-Żelazny była odpowiedzialna na płycie za brzmienie kilku chórów biorących udział w wykonaniu. Dziś widać, że wspólny trud się opłacił.
Nagrodę, jaka przyznawana jest od ponad dwóch dekad, odebrali wczoraj w Paryżu w Studio 105 Radia Francuskiego, w zastępstwie Paula McCreesha, szefowa Chóru Filharmonii Wrocławskiej, Agnieszka Franków-Żelazny oraz Andrzej Kosendiak, dyrektor festiwalu Wratislavia Cantans oraz Filharmonii Wrocławskiej. –Tym razem to naprawdę muzyczny Oscar, nagroda niezwykle prestiżowa-nie kryje radości Andrzej Kosendiak. –Naszym głównym celem jest przecież podkreślanie najwyższej jakości artystycznej i promowanie Wrocławia jako miejsca, gdzie pracują zespoły o światowym poziomie-wyjaśnia dyrektor filharmonii. Zwraca także uwagę, że zdobycie nagrody Diapason d'Or de l’Année przełoży się na pozycjonowanie i wzrost znaczenia Chóru Filharmonii Wrocławskiej i NFM (Narodowego Forum Muzyki, którego logo zdobi zwycięską płytę).
Agnieszkę Franków-Żelazny o odebranie lauru poprosił sam Paul McCreesh. Szefową chóru cieszy fakt, że udało jej się wypracować na płycie tak ciekawe brzmienie chóru. – Wyeksponowaliśmy wiele detali, zarówno muzycznych, jak i tekstowych, a chóralna młodzież i ich starsi i bardziej doświadczeni koledzy okazali się niezwykle zdyscyplinowani i zaangażowani - dodaje.
Paul McCreesh, który nie mógł być w środowy wieczór w Paryżu, ale przekonuje, że nagroda Diapason d'Or de l’Année jest niezwykle istotna, bo konkursowi na najlepsze nagranie towarzyszą burzliwe dyskusje. -To tylko potwierdza moją wiarę, w to, że praca, jakiej wszyscy podjęliśmy się we Wrocławiu, szczególnie z Andrzejem Kosendiakiem i Agnieszką Franków-Żelazny przynosi efekty na najwyższym światowym poziomie-mówi znakomity angielski dyrygent. – To także szczególny triumf dla Chóru Filharmonii Wrocławskiej, który w tym nagraniu ma wielką rolę i Agnieszki Franków-Żelazny jako chórmistrzyni- dodaje Paul McCreesh.
Oratorium „Eliasz” romantycznego kompozytora Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego jest drugim wspólnym projektem Paula McCreesha i Wratislavii Cantans (zostało wykonane na festiwalu w 2011 roku). Inicjatywę zapoczątkował znakomicie przyjęty album z „Grande Messe des Morts” Hectora Berlioza (to nagranie wyróżniono w piśmie „BBC Music Magazine”). Porozumienie przewiduje kolejne nagrania wielkich dzieł oratoryjno-kantatowych. Na rynku jest już dostępne „War Requiem” Benjamina Brittena (od września zbiera fantastyczne recenzje), a następne w kolejności „Pory roku” Josepha Haydna będą rejestrowane już w gmachu Narodowego Forum Muzyki.