Wybrany na kolejną kadencje Janusz Jasiński i Jakub Krofta, czyli dyrektorzy naczelny i artystyczny, po pełnym sukcesów jubileuszowym, 70. sezonie, nie zamierzają spocząć na laurach. I zapowiadają kolejne premiery, poszerzające krąg wielbicieli teatru lalek.
Jeszcze w tym roku opowieść o zbuntowanym pingwinku Pini i rozpieszczonym żółwiu Franciszku – spektakl adresowany dla przedszkolaków, a na początku 2018 intrygujący spektakl „O chłopcu, którego głowa była jajkiem” na podstawie książek norweskiej autorki Lisy Aisato oraz przygotowana przez Alicję Morawską-Rubczak wycieczkę do dżungli dla "najnajmłodszych", czyli dzieci w wieku od... 6 miesięcy do 3 lat.
24 razy naj „Najlepszy, Najlepsza, Najlepsi”
W rankingu miesięcznika Teatr „Najlepszy, Najlepsza, Najlepsi”, w którym głosowali polscy krytycy wybierając najlepsze teatry i przedstawienia w kraju (bez podziału na teatry lalkowe i dramatyczne), Wrocławski Teatr Lalek pojawił się 24-krotnie. Aż czterech teatrologów uznało WTL za najlepszy teatr w Polsce (więcej wskazań miały tylko Stary Teatr w Krakowie i warszawski Teatr Współczesny). Laury w wielu kategoriach (m.in. najlepsze spektakl, najlepsza nowa sztuka, najlepsze przedstawienie lalkowe i dla dzieci) zebrały m.in. spektakle „Piekło-Niebo”, „Yemaya – Królowa Mórz”, „Pomnik” oraz Agata Kucińska (najlepsza rola kobieca).
Te same spektakle zdobyły wiele innych wyróżnień na festiwalach teatralnych.
– Ostatni sezon był ukoronowaniem pięciolecia, w którym wprowadzaliśmy wiele zmian i postawiliśmy na współczesna literaturę dla dzieci i młodzieży – wyjaśnia dyrektor Jasiński. - Udało się podjąć wyzwanie artystyczne, mamy dobrą frekwencje, świetne relacje z widzami, nową identyfikację wizualną i ambitne plany na kolejną pięć sezonów - dodaje dyrektor naczelny WTW.
Jak zapowiada Jakub Krofta powodzenie u publiczności i nagrody pokazały, że Wrocławski Teatr Lalek potrafi istotnie wpisywać się w główny nurt współczesnej dramaturgii i świetnie radzi sobie w teatralnym mainstreamie. – Będziemy dalej opowiadać o otaczającej nas rzeczywistości językiem współczesnym, tworząc nowe sztuki i zamawiając je u polskich autorów – zapowiada dyrektor artystyczny WTW. – Ale chcemy też wzbogacić nurt klasyki, przygotowując takie spektakle, jak premierowa „Burza” Szekspira, który udowadnia, że na Szekspira mogą chętnie i z radością przychodzić dzieci.
Premiery: Od pingwinka do Don Kichota
Jakub Krofta zapowiada, że Wrocławski Teatr Lalek przymierza się do wystawienia sztuki o Don Kichocie i uwspółcześnionych adaptacji polskiej klasyki literatury dla dzieci. Po wystawieniu „Burzy” w najbliższych planach są 4 premiery:
* „Zostań moim przyjacielem” z tekstem wrocławskiego reżysera Tomasza Mana, muzyką Grzegorza Mazonia i scenografią Anety Piekarskiej-Man. Multimedialny, kolorowy spektakl dla przedszkolaków wyreżyseruje Krzysztof Grębski. Premiera 2 grudnia 2017.
*O chłopcu, którego głowa była jajkiem (tytuł roboczy) Przemysław Jaszczak adaptuje i łączy w jednym przedstawieniu dwie przepiękne książki norweskiej autorki Lisy Aisato. Premiera 24 lutego 2018.
*Spektakl dla najnajmłodszych [tytuł w przygotowaniu]. Spektakl Alicji Morawskiej-Rubczak to już kolejna propozycja WTL-u dla najnajów, czyli dzieci w wieku od 6. miesiąca do 3. roku życia. Reżyserka granego od 5 lat w WTL-u „brzUCHA”, tym razem postanowiła zaprosić dzieci do dżungli i świata natury. Premiera marzec 2018.
*Babcia na jabłoni [tytuł roboczy]. Spektakl Jarosław Kilian, reżyser znakomicie odebranego przez publiczność przedstawienia „Co krokodyl jada na obiad?” powróci na Dużą Scenę WTL-u z wielkim widowiskiem dla całej rodziny opartym na motywach książki Miry Lobe „Babcia na jabłoni”. Muzykę komponuje Krzesimir Dębski. Premiera 1 czerwca 2018 (na otwarcie jubileuszowego organizowanego przez WTL we Wrocławiu po raz piąty Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci).