W programie „Jak poprzez teatr poznawać świat” wzięło udział 300 uczniów. Pracowali wspólnie w czasie cyklu warsztatów inspirowanych trzema spektaklami Wrocławskiego Teatru Współczesnego – „Fragment nieistniejącego świata”, „Walentina. The Last Human Dog” oraz „Nie trzeba”. Zajmowali się zagadnieniami starości i śmierci, współistnienia człowieka z naturą oraz zastanawiali się nad mądrością i poznaniem. Młodzież spotykała się z ekologami z Fundacji Ekorozwoju, z filozofami, aktorami WTW, odwiedzała też Hospicjum Ojców Bonifratrów.
- Młodzi wynieśli bardzo dużo z tych spotkań. Wydobyły one z nich to, co najlepsze – mówi Grażyna Michalik, nauczyciel z Zespołu Szkół nr 3.
- Projekt wyzwolił energię i moc. Młodzi pracowali nie dlatego, że ktoś ich zmuszał, ale dlatego, że chcieli. Uruchomił w nich emocje, zaangażowanie. Mam ogromną satysfakcję jako nauczyciel, bo młodzież – uzupełnia Agnieszka Szymanowska z Gimnazjum nr 30.
Spektakl „Walentina. The last human dog” powstał na podstawie książki Swietłany Aleksijewicz. Opowiada on o kobiecie, której mąż zmarł na chorobę popromienną po katastrofie elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Był likwidatorem szkód w strefie skażenia. Spektakl stał się punktem wyjścia do dyskusji na temat odpowiedzialności człowieka za naturę, zagrożeń, które niesie rozwój cywilizacji dla środowiska i dla człowieka. Uczniowie wzięli udział w warsztatach fotograficznych, na których uczyli się jak za pomocą fotografii zwrócić uwagę na zagrożenia jakie stwarza cywilizacja. Wystawę ich zdjęć będzie można oglądać w sobotę w Teatrze Współczesnym.
„Nie trzeba” to spektakl, który pokazuje historię genialnego matematyka Grigorija Perelmana, który przeprowadził dowód hipotezy Poincarego. Wielki naukowiec konsekwentnie unika rozgłosu i odcina się od współczesności. Żyje skromnie, nie przyjął nawet nagrody za udowodnienie hipotezy Poincarego – ani Medalu Fiedelsa, ani miliona dolarów przyznawanych przez Instytut Matematyczny Claya. Młodzież na podstawie tego spektaklu zastanawiała się, wraz z aktorami, tłumaczką dramatu i filozofem, czym jest mądrość. Opracowywali też sytuację sceniczną pt. „Mądrość” wcielając się w bohaterów. W trakcie warsztatów w swoich szkołach stworzyli i przeprowadzili grę terenową na ten temat.
Spotkania w Hospicjum Ojców Bonifratrów były częścią pracy inspirowaną spektaklem „Fragment nieistniejącego świata” powstałego na podstawie książki Jacka Baczaka, który jako mody człowiek odpracował służbę wojskową w zakładzie dla nieuleczalnie chorych.
Gimnazjaliści wzięli udział w dyskusjach z twórcami spektaklu i z wolontariuszami w hospicjum. Rozmawiali o obrazie starości, choroby i śmierci w mediach, o tym dlaczego tak niechętnie jest podejmowany. Mieli też warsztaty reporterskie, spotkali się też z pacjentami hospicjum. Na podstawie tych spotkań uczniowie napisali teksty, które posłużyły jako kanwa do scenariusza ich prezentacji teatralnych. Swoją pracę zamierzają pokazać w hospicjum, w swoich szkołach i na scenie Wrocławskiego Teatru Współczesnego.