Nagrodzone filmy i ich opisy: (kliknij, aby przejść)
- „Vaterland” – reż. Paweł Pawlikowski
- „Każda z nas” – reż. Anne Zohra Berrached, Stina Werenfels, Anna Jadowska, Neus Ballus
- „Wszyscy chłopcy są tutaj” – reż. Goran Stolevski
- „Śmieszny człowiek” – reż. Maciej Buchwald
- „MnieNie” – reż. Jakub Radej
- „Ona” – reż. Agnieszka Zwiefka
- „Dziewczyna szatana” – reż. Martyna Majewska
- „Bogowie pamięci” – reż. Kamil Król
- „Ostatni turnus w Lądku” – reż. Piotr Strojnowski
Dzięki rekordowemu budżetowi Dolnośląskiego i Wrocławskiego Funduszu Filmowego dofinansowanie otrzyma aż 9 filmów po podpisaniu z DCF-em (Dolnośląskim Centrum Filmowym) umów koprodukcyjnych. O wsparcie ubiegały się 32 projekty, z których 19 przeszło do ostatniego etapu.
Do XIX edycji konkursu zgłosiło się prawie dwukrotnie więcej projektów niż w latach ubiegłych, w dodatku w większości były to zgłoszenia o naprawdę wysokiej jakości merytorycznej. Dlatego ogromnie cieszy ponowne połączenie sił z miejskim samorządem w zakresie wspierania produkcji filmowych realizowanych nie tylko we Wrocławiu, ale i na całym Dolnym Śląsku. Dzięki największemu w historii budżetowi funduszu mogliśmy wybrać więcej projektów, które przyciągną do regionu znakomitych twórców, umacniając pozycję Dolnego Śląska na filmowej mapie Polski.mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, przewodnicząca komisji konkursowej
„Vaterland” – reż. Paweł Pawlikowski
Najnowszy projekt nagrodzonego Oscarem Pawła Pawlikowskiego, którego akcja toczy się na przełomie lat 40. i 50., a jego głównym bohaterem jest Thomas Mann, laureat Literackiej Nagrody Nobla. Mann po latach emigracji wraca do ojczyzny, by wygłosić przemówienie z okazji 200. rocznicy urodzin Goethego – najpierw we Frankfurcie, potem w Weimarze. Towarzyszy mu córka Erika: błyskotliwa, bezkompromisowa i wyzwolona kobieta, która jest nie tylko jego kierowcą, ale też tłumaczką i najbliższą współpracowniczką. Ich wspólna podróż przez kraj rozdarty między Wschodem a Zachodem staje się konfrontacją z przeszłością, politycznymi naciskami i osobistymi napięciami. Mann, wierny idei niezależnej sztuki, stara się zachować godność i wolność myśli w świecie, który domaga się opowiedzenia po jednej ze stron.
W obsadzie m.in. znana z ról w „Strefie interesów” czy „Anatomii upadku” Sandra Hüller.
- Producent: Extreme Emotions Bis Ewa Puszczyńska.
- Kwota dofinansowania: 400 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„Każda z nas” – reż. Anne Zohra Berrached, Stina Werenfels, Anna Jadowska, Neus Ballus
To poruszająca opowieść o czterech kobietach, które w obozie Ravensbrück (odtworzonym na potrzeby filmu w Gniechowicach k/Wrocławia) walczą o przetrwanie i godność. Gertrud, Niemka uznana za „społecznie nieprzystosowaną”, traci swoje dziecko i postanawia zaopiekować się osieroconą Leah. Szwajcarska studentka medycyny ukrywa swoje żydowskie pochodzenie i pracuje jako pielęgniarka. Aga, młoda Polka, jest jedną z kobiet poddanych brutalnym eksperymentom medycznym (reżyserką tej części filmu jest Anna Jadowska). Zaś Mar, hiszpańska działaczka ruchu oporu, dokumentuje obozowe zbrodnie. „Każda z nas” to pełne emocji spojrzenie na siłę, determinację i kobiecą odwagę w skrajnie ciężkich czasach i obozowych warunkach.
- Produkcja: Blick Productions International.
- Kwota dofinansowanie: 350 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„Wszyscy chłopcy są tutaj” – reż. Goran Stolevski
Kolejny film Gorana Stolevskiego, uznanego macedońsko-australijskiego reżysera, opowiada o nowojorskim pisarzu, Juliusie Shaeferze, który podczas rodzinnego pogrzebu w Wiedniu odkrywa istnienie swojego niemieckiego krewnego, oficera SS straconego za romans z żydowskim chłopcem w okupowanym Wrocławiu w czasie II wojny światowej. To wydarzenie rozpoczyna podróż w przeszłość, która zmienia jego przyszłość i prowadzi przez Polskę w odkrywaniu queerowej historii Europy.
- Produkcja: New Europe Productiona.
- Kwota dofinansowanie: 350 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„Śmieszny człowiek” – reż. Maciej Buchwald
Bohaterem w całości kręconej we Wrocławiu i okolicach komedii w reżyserii współtwórcy popularnego serialu komediowego „1670” jest 30-letni stand-uper, Tomek. Kilka miesięcy temu zaliczył na scenie załamanie nerwowe i niespodziewanie uderzył się mikrofonem
w głowę na oczach widowni. Po kuracji w ośrodku terapeutycznym chce wznowić swoją sceniczną karierę. Pierwszy występ po przerwie jest dla niego ogromnym wyzwaniem, ponieważ w jego trakcie uruchamiają się wszystkie jego lęki, a rzeczywistość zaczyna mu się mocno zaburzać.
- Produkcja: Apple Film Production, Izabela Wójcik.
- Kwota dofinansowanie: 350 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„MnieNie” – reż. Jakub Radej
Pełnometrażowy debiut fabularny Jakuba Radeja w całości kręcony w Legnicy i okolicach to opowieść o złamanym sercu, depresji po rozstaniu i wielkim gniewie popychającym do skrzywdzenia osoby, którą niegdyś się kochało. Bohaterką tej tragikomedii poruszającej temat przemocy seksualnej i kobiecej zemsty na mężczyznach jest 30-letnia Ola (Maja Pankiewicz), nieumiejąca żyć poza związkiem z ukochanym, która zostaje porzucona przez swojego 40-letniego partnera Tomka (Robert Gulaczyk). Gdy po wielu miesiącach zmagań z pozwiązkową traumą spotyka dawną przyjaciółkę (Małgorzata Gorol), kobiety tworzą wspólny plan mający na celu zemstę na byłym partnerze Oli.
- Produkcja: Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
- Kwota dofinansowanie: 350 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„Ona” – reż. Agnieszka Zwiefka
Pełnometrażowy debiut fabularny w reżyserii wrocławianki, Agnieszki Zwiefki, opowiada o pięćdziesięcioletniej Onej – bezimiennej, niewidzialnej kobiety. Jej życie jest perfekcyjnie zorganizowane, ale wywraca się do góry nogami, gdy jej ulubione drzewo zostaje przeznaczone do wycinki, a Ona zaczyna milczący, jednoosobowy protest, wkrótce zastąpiony bardziej radykalnymi działaniami.
- Produkcja: Harine Films, Iza Igiel.
- Kwota dofinansowanie: 260 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„Dziewczyna szatana” – reż. Martyna Majewska
Pełnometrażowy debiut fabularny Martyny Majewskiej to thriller psychologiczny z elementami czarnego humoru. Pogrążona w żałobie Lilianna (Helena Sujecka) zawiera pakt z szatanem: jeśli ona popełni cztery grzechy ciężkie, szatan przywróci do życia jej ukochanego. Film porusza polskie tematy tabu: religijną traumę dziecięcą oraz jej wpływ na dorosłe relacje i seks. To intymny portret kobiety w kryzysie, która w imię miłości dokonuje kontrowersyjnych przekroczeń.
- Produkcja: ASF Studio Dorota Schleiss.
- Kwota dofinansowanie: 150 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„Bogowie pamięci” – reż. Kamil Król
To opowieść o twórcach polskiej rewolucji informatycznej z drugiej połowy XX wieku, podejmujących ostatnią próbę ocalenia od zapomnienia swoich wynalazków. Na płytce z 2048 bajtami chcą zakodować informację, która zapewni im nieśmiertelność – zanim sami stracą pamięć. To ostatnia szansa na ocalenie historii dawnych zakładów komputerowych Elwro i jego wynalazców. W poszukiwaniu inspiracji wyruszają w podróż po Europie, a ostatnim przystankiem jest wizyta u greckiego mentora.
- Produkcja: Dobry Film Marta Rybacka.
- Kwota dofinansowanie: 150 000 zł.
Źródło opisu – DCF.
„Ostatni turnus w Lądku” – reż. Piotr Strojnowski
Głównym bohaterem filmu jest lądecki emerytowany DJ. Życie go nie oszczędza, ale z większości problemów (brak środków na ogrzanie mieszkania, zepsuty sprzęt grający, choroba) udaje mu się wyjść obronną ręką. Gdy rozpoczyna się letni turnus 2024, DJ Waldi zaczyna kolejny dansingowy sezon. Z codzienności utkanej z zabawiania turystów wyrywa go fala powodziowa, która niszczy miasto. Bohater, a widzowie razem z nim, muszą zmierzyć się z pytaniem, czy kolejny turnus w życiu Waldka jest w ogóle możliwy.
- Produkcja: Piotr Strojnowski. Studio Pstro – produkcja filmów.
- Kwota dofinansowanie: 62 354 zł.
Źródło opisu – DCF.
Jak działa fundusz filmowy?
Dolnośląski Fundusz Filmowy powstał w 2008, a od tego roku zmienił nazwę na Dolnośląski i Wrocławski Fundusz Filmowy. Jego fundatorami są samorządy województwa dolnośląskiego i miasta Wrocławia. Dolnośląskie Centrum Filmowe jest koproducentem filmów, które otrzymują dofinansowanie w konkursie.
Podejmując decyzję o przyznanych wkładach koprodukcyjnych, rokrocznie komisja konkursowa kieruje się opiniami ekspertów, strukturą finansowania projektów, udziałem dolnośląskich twórców i firm w produkcji, wysokością kwoty deklarowanej przez producentów do wydatkowania na terenie województwa dolnośląskiego, związkiem tematyki filmów z Dolnym Śląskiem, dotychczasowym dorobkiem twórców i twórczyń (w tym rezultatami artystycznymi i ekonomicznymi ich poprzednich realizacji) i spodziewanym efektem promocyjnym filmu dla województwa dolnośląskiego.
W wyniku dotychczasowych edycji konkursu Dolnośląskie Centrum Filmowe stało się koproducentem ponad 90 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Wśród nich znajdują się filmy nagradzane na wielu prestiżowych festiwalach. W zeszłym roku po raz pierwszy w historii istnienia funduszu koprodukcja DCF-u „Dziewczyna z igłą” w reż. Magnusa von Horna (dofinansowana w 2023 r.) miała swoją światową premierę na Festiwalu w Cannes, walczyła o Złotą Palmę, a także o Oscara.
Źródło: materiały prasowe