FILTRUJ
HEKSY dramatyczne zrodziły się z HEKS powieściowych, lecz w żadnym razie nie są z nimi tożsame. To raczej zupełnie nowy, pulsujący organizm, za który w pierwotnej wersji przygotowanej dla Teatru Dramatycznego w Warszawie odpowiadały improwizująca na podstawie swojej powieści Agnieszka Szpila i prowadząca ów wielomiesięczny proces aktorka Anna Kłos.
Tekst, nad którym rozpoczął pracę Teatr Polski w Podziemiu, jest nowym morfemem łączącym to, co powstało dla Teatru Dramatycznego, z zupełnie nową treścią będącą wynikiem intensywnych poszukiwań Szpili oraz reżyserującej spektakl w Podziemiu Moniki Pęcikiewicz. To owoc ich intensywnej i twórczej relacji.
Bezkompromisowe pytania o nierozerwalne związki wolności i seksualności, które postawiły przed sobą Pęcikiewicz i Szpila, powinny pojawić się w kulturze dużo wcześniej. Niestety, z jakichś powodów zostały przemilczane lub podjęte tylko w jednym kontekście – wolności seksualnej. A ta przysługuje w patriarchacie jedynie uprzywilejowanym, czyli mężczyznom.
Szpila w HEKSACH ogłasza zerwanie ze starymi, sterczącymi narracjami, głosząc w ich miejsce nadejście tego, co płożące, co niehierarchiczne i co w społecznym splątaniu. Zapowiada upadek wszystkiego, co sztywne, wszystkiego, co w erekcji. Tym, co ma nas ku temu zaprowadzić, jest ekoseksualność, rozumiana jako zupełnie nowa tożsamość oraz nowa perspektywa w sztuce. To współczesny azymut dla innych dziedzin kultury i również sfer życia.
Za radykalnym przewrotem Szpili proklamowanym w HEKSACH przez gwiazdę porno – Pamelę Fellatio – poszły już inne kraje. Powieść Szpili jest nie tylko tam wydawana i czytana, ale i zdobywa coraz szerszy komentariat wśród uznanych krytyków literackich i kulturowych ekspertów.
Obsada:
Księcia Witolda 62, Wrocław 50-203