FILTRUJ
„Jazda Poetycka” to organizowane cyklicznie przez Teatr Polski we Wrocławiu spotkania skoncentrowane na słowie i jego interpretacji. Wierszom, czytanym przez zawodowych aktorów Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz zaproszonych gości, towarzyszy muzyka na żywo. Prezentowane są teksty reprezentujące różne style, konwencje, kultury i epoki. Mogą zatem przyciągnąć różnorodną publiczność, zarówno grono od dawna zainteresowane liryką i charakterystyczną dla niej kondensacją myśli oraz znaczeń, jak i osoby młode, szukające w słowie poetyckim wyrazu swojego buntu i poszukiwań tożsamościowych.
Wrocławskie spotkania zachowują konwencję spotkań wypracowaną w Krakowskim Salonie Poezji, prowadzonym od 2002 roku przez Annę Dymną. Teresa Sawicka i Jolanta Zalewska, aktorki Teatru Polskiego we Wrocławiu, postanowiły zaszczepić tę ideę nad Odrą.
Czas z poezją jest szansą na chwilę zatrzymania w przytłaczającej nas swym tempem otaczającej rzeczywistości. I choć współcześnie wydajemy się zmęczeni zalewem słów, atakujących nas nieustannie swoim przekazem ze wszystkich stron, wciąż potrzebujemy i szukamy formuł pozwalających uciec od banału, pomagających nam dookreślić nas samych.
Spotkania odbywają się w Sali Prób 205 przy Dużej Scenie im. J. Grzegorzewskiego Teatru Polskiego we Wrocławiu, ul. G. Zapolskiej 3 (wejście od strony nasypu).
Najbliższe spotkanie: 5.04.2025 – Dariusz Basiński, „Motor kupił Duszan”
Codzienne sytuacje, sceny z dzieciństwa, zasłyszane rozmowy w sklepie, w autobusie, na podwórku, które dzięki zabawie słowem nabierają groteskowej surrealności. Niekiedy są zaprawione humorem. Eksploracja polszczyzny, przez którą odkrywamy dziwność zwyczajności świata. Konrad Imiela i Mariusz Kiljan zinterpretują wiersze współtwórcy Mumio – Dariusza Basińskiego. Będą to utwory z tomu „Motor kupił Duszan”, za który Autor otrzymał w 2009 r. Nagrodę Poetycką Silesius za debiut roku, ale także nowe, jeszcze niewydane teksty. Akompaniował im będzie założyciel Małych Instrumentów – Paweł Romańczuk, który swoją twórczością łamie schematy i konwencje gatunkowe.
„Interesują mnie dziwacy. Na co dzień bywają męczący, ale w literaturze, na scenie czy filmie wystrzeliwują odbiorcę w inny kosmos. Jednocześnie z drugiej strony fascynuje mnie człowiek siermiężny, przaśny, prosty gadający po swojemu” – Dariusz Basiński.
„Eksploruję materię dźwiękową wyraźnie pominiętą przez kanony estetyczne, wprowadzając na scenę nie tylko inne brzmienie, ale również mikrą aparycję obiektów «nieinstrumentalnych»” – Paweł Romańczuk [culture.pl].
Bilety można kupić w Kasach Teatru Polskiego lub poprzez stronę internetową.
Gabrieli Zapolskiej 3, Wrocław