Fot. Aoki Tsukasa

Spektakl: Obywatele Seulu

„Obywatele Seulu” to jedno z najważniejszych wczesnych dzieł Hiraty Orizy oraz Zespołu Teatralnego Seinendan.

Premiera spektaklu odbyła się w 1989 roku. Akcja osadzona jest w Seulu w 1909 roku, czyli na rok przed tak zwaną „aneksją”, a w rzeczywistości kolonizacją Korei przez Japonię. Obserwujemy jednocześnie zwyczajne życie japońskiej rodziny oraz – w tle – nonszalancką arogancję i wręcz śmieszną izolację kolonialnych „panów”. Spektakl zapoczątkował nurt zwany „współczesnym teatrem potocznym” Hiraty Orizy i espołu Seinendan.

W 1991 Seinendan wyruszył na pierwszą trasę ze spektaklem po Japonii, w 1993 roku został on zaprezentowany w Seulu oraz Busanie w Korei, co stanowiło wyzwanie zarówno dla zespołu, jak i koreańskiej widowni: japońska grupa teatralna pokazała sztukę o erze kolonialnej w Korei, zagraną w języku koreańskim, a napisaną przez japońskiego dramatopisarza. Podobnie jak „Notatki tokijskie”, inne uznane dzieło Seinendan, „Obywatele Seulu” byli wielokrotnie prezentowani w różnych rejonach Japonii przez ponad 15 lat. Sztukę przetłumaczono na języki: koreański, angielski, francuski i rosyjski.

Kontynuacje spektaklu „Obywatele Seulu 1919” (2000) i „Obywatele 1929: Graffiti” (2006) spotkały się z ciepłym przyjęciem krytyki. W 2005 roku francuski reżyser Frederic Fisbach wyreżyserował „Obywateli Seulu” w Japonii. Produkcja ta została zaproszona na Festiwal w Awinionie w 2006 roku. Inny francuski reżyser, Arnaud Meunier, wystawił spektakl w języku francuskim w październiku 2006 roku w Théâtre National de Chaillot, drugim pod względem znaczenia teatrze we Francji.

Pokaz w ramach 3. edycji InlanDimensions International Arts Festival (2022) inlandimensions.com Po pokazach odbędą się spotkania z reżyserem Hiratą Orizą. 1 października rozmowę poprowadzi Nikodem Karolak, dyrektor InlanDimensions International Arts Festival (2022), a 2 października – Sekiguchi Tokimasa, Ambasador InlanDimensions International Arts Festival.

Lokalizacja

Piekarnia – Instytut Grotowskiego

Księcia Witolda 62–70,  Wrocław

Komentarze