wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:40

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Zobacz autobus eCitaro i zdecyduj, na której linii ma jeździć [ZDJĘCIA, WIDEO]
Kliknij, aby powiększyć
Autobus w ramach testów będzie jeździł po Wrocławiu przez miesiąc fot. Janusz Krzeszowski
Autobus w ramach testów będzie jeździł po Wrocławiu przez miesiąc

W przerwie między kursami na liniach mieliśmy okazję zobaczyć elektryczny autobus Mercedes eCitaro, który od wczoraj testuje wrocławskie MPK. Teraz pasażerowie mają okazję zdecydować, na jakiej linii będzie jeździł.

Reklama

Do MPK Wrocław przyjechał elektryczny autobus eCitaro, który kierowcy będą testować przez miesiąc. Razem z nimi wygodę i funkcjonalność sprawdzają pasażerowie. W pierwsze dni mogli wsiąść do elektrycznego autobusu na przystankach linii 111 i 143. Teraz w specjalnej ankiecie na profilu MPK Wrocław na Facebooku będą mogli zdecydować, na jakich kolejnych liniach się pojawi.

Autobus nowej generacji

ECitaro to nie tylko autobus z napędem elektrycznym, ale pojazd zupełnie nowej generacji. – I co go wyróżnia, jest bardzo cichy – mówi nam Łukasz Sornat, kierowca MPK, który miał okazję nim jeździć.

Pojazd jest wyposażony w mnóstwo nowinek technologicznych, m.in. czujniki obciążenia osi rejestrują dane i przesyłają informacje o liczbie pasażerów. Umożliwia to odpowiednie automatyczne ustawienie temperatury wnętrza. - Inaczej powinna pracować klimatyzacja, jeśli wewnątrz jest 80 pasażerów, a inaczej, gdy np. z pętli startuje z tylko z ośmioma. Analogicznie jest z ogrzewaniem – tłumaczy kierowca wrocławskiego MPK.

Dodatkowo można go zaprogramować, np. o której godzinie autobus wyruszy rano na trasę. Komputer pokładowy odpowiednio wcześnie włączy ogrzewanie lub chłodzenie przestrzeni pasażerskiej. Pojazd wyjeżdża wtedy od razu „przygotowany”, dzięki czemu na dostosowanie temperatury wnętrza nie zużywa baterii.

Wiele elementów tego autobusu skupiono właśnie na optymalizacji zużycia energii. Baterie są chłodzone lub podgrzewane, aby zawsze pracowały w optymalnej temperaturze. Energia odzyskiwana z hamowania zasila system utrzymywania właściwej ich temperatury oraz odpowiedniej temperatury wnętrza.

MPK pracuje nad pozyskaniem pieniędzy

MPK Wrocław na ten moment posiada w swojej flocie 167 autobusów spełniających surowe przepisy normy spalania EURO6. Łącznie dysponuje 329 autobusami, a także 100 pojazdami podwykonawców, którzy posiadają w swojej flocie wyłącznie autobusy spełniające te normy.

Wrocławska spółka cały czas pracuje nas pozyskaniem zewnętrznego dofinansowania na zakup zeroemisyjnych autobusów. O pieniądze ubiega się z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Brała udział także w 2017 r. w porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w którym zadeklarowała chęć zakupu 50 sztuk autobusów zeroemisyjnych - niestety NCBiR zrezygnował z projektu. Oprócz ubiegania się o dofinansowanie z CUPT MPK planuje również zabiegać o środki z UE oraz z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Galeria

Kliknij na zdjęcie aby powiększyć

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl