Kupiłeś bilet na koncert ulubionego zespołu i wyszedłeś w połowie, bo połowy piosenek nie było słychać? Albo nie mogłeś się skupić na meczu, bo trafiło ci się zepsute krzesło na trybunie stadionowej? Możesz złożyć reklamację.
Bilet potwierdza umowę
Umowy o świadczenie usług związanych z wydarzeniami rozrywkowymi, kulturalnymi czy sportowymi zaliczane są do tzw. umów starannego działania, a ich przedmiotem jest wykonywanie określonych czynności, np. udostępnienia wykupionego miejsca na trybunie, w danym dniu, zapewnienia dostępu do infrastruktury obiektu czy umożliwienie obejrzenia wydarzenia w niezakłóconych warunkach.
Kupując bilet przez internet, otrzymujesz potwierdzenie zawarcia umowy, bilet z załącznikami (np. regulamin i/lub ogólne warunki umowy). Gdy kupujesz bilet w kasie, zawarcie umowy z organizatorem potwierdza bilet w formie papierowej. Jako konsument powinieneś wiedzieć, co nabywasz, od kogo, kiedy, za ile i na jakich zasadach. Należy pamiętać, że przy zakupach biletów przez internet na wydarzenia kulturalne, rozrywkowe czy sportowe konsumentowi nie przysługuje prawo do namysłu, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi.
Zrezygnowałeś – organizator nie odda pieniędzy
Sprzedawca nie ma obowiązku zwracać nam pieniędzy, jeśli zrezygnujemy z zamówienia. Może się jednak zdarzyć, że warunki określone przez niego dopuszczają możliwość rezygnacji z zamówienia, otrzymania całkowitego albo częściowego zwrotu pieniędzy lub „przepisania” biletu na inną osobę. Dlatego też przed kupieniem biletu warto dokładnie zapoznać się z regulaminem.
Konsument nie może samowolnie odsprzedać biletu na mecz innej osobie, bo jest do tego potrzebna niezbędna zmiana danych na bilecie, które obowiązkowo należy podać przy zakupie. Dodajmy, że kupowanie biletów na imprezy artystyczne, rozrywkowe lub sportowe w celu odprzedaży z zyskiem jest wykroczeniem i podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Za bezpieczeństwo odpowiada organizator
Każde imprezy masowe, do których zaliczamy koncerty lub mecze, musi spełniać wymogi ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Za bezpieczeństwo uczestników w miejscu i w czasie jej trwania odpowiada organizator.
Nawet jeśli w regulaminie organizator zwolni się z tego obowiązku albo ograniczy swoją odpowiedzialność za bezpieczeństwo, to te zapisy najczęściej będą nieskuteczne, a taka praktyka przedsiębiorcy może zostać uznana za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Organizator nie może zwolnić się z odpowiedzialności za takie aspekty związane z imprezą masową, jak np. zagubienie bagażu przez konsumenta, odwołanie wydarzenia bez wcześniejszego uprzedzenia (o ile do odwołania nie dochodzi z przyczyn niezależnych od organizatora), nie może też zastrzec sobie prawa do dokonania zmian dotyczących przebiegu imprezy, w tym zmiany miejsc siedzących, sektorów, programu imprezy czy terminu.
Za tydzień przeczytasz, jak złożyć reklamację za nienależycie wykonaną usługę.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentówul. Gabrieli Zapolskiej 4I piętro, pok. 128(od pon. do pt. w godz. 8-15)tel. 71 777 79 02(od pon. do pt. w godz. 8-15.30)e-mail: brk[at]um.wroc.pl