Miasto Wrocław jest zawiedzione stanowiskiem KD (Kolei Dolnośląskich), które pomimo publicznej deklaracji złożonej wspólnie z Urzędem Marszałkowskim 28.02.2023 o akceptacji oferty Miasta, odmawia zawarcia umowy uzasadniając to pięcioma absurdalnymi „argumentami”, które dziś zostały przesłane do mediów. Pytają Państwo o te argumenty, zatem:
Ad. 1 Nie ma czegoś takiego jak „umowa zaproponowana przez przewoźników”. Jest projekt umowy zaproponowany arbitralnie przez KD, o którym POLREGIO nic nie wiedziało, co potwierdził przedstawiciel POLREGIO (notatka z dnia 3 marca br.). Przedstawiciel Polregio dziś publicznie na spotkaniu z mediami mówił, że jego spółka liczy na podpisanie umowy, bo te pieniądze są jego firmie potrzebne.
Ad. 2 Propozycja Miasta dotyczyła podróży wewnętrznych, co potwierdzili i zaakceptowali przedstawiciele UMWD i KD na konferencji prasowej w dniu 28 lutego br. (slajd z prezentacji KD o stawce 9,40 zł za podróże rozpoczynające się i kończące na terenie Wrocławia). Zatem nie jest prawdą, że Miasto zobowiązało się do opłacania wszystkich podróży kolejowych na terenie Wrocławia. Miasto zobowiązało się do opłacenia podróży rozpoczynających się i kończących na terenie Wrocławia.
Ad. 3 Nie jest prawdą, że Miasto nie uznaje konieczności współfinansowania przejazdów pasażerów korzystających z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów na podstawie uchwały Rady Miejskiej Wrocławia. Miasto zapłaci 9,40 zł brutto za każdą taką podróż rozpoczynającą się i kończącą na terenie Wrocławia. Ponieważ chcemy liczyć pasażerów, o czym jest mowa w ofercie i w umowie, na co zgodzili się kolejarze przyjmując ofertę. Przykładowo: Jeśli trzynastolatek wsiądzie do pociągu KD na stacji np. Wrocław Brochów i wysiądzie na Głównym, albo 65-latek wsiądzie w Leśnicy i wysiądzie na Nowym Dworze – miasto zapłaci za te podróże – każdorazowo 9,40 zł brutto, ponieważ obaj zostaną policzeni jako ci, którzy odbyli podróż.
Ad. 4 To oczywiste, że finalna kwota wynagrodzenia może ulegać zmianie, bo będzie wprost wynikać z liczby wykonanych podróży. Oferta przecież brzmi 9,40 zł x liczba wykonanych podróży. Sugerowanie, że możliwe jest zapłacenie za cały rok 1 zł jest absurdem.
Ad. 5 Środki finansowe zostały zabezpieczone na cały okres trwania umowy zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia na Sesji w dniu 16 marca 2023 r.
Urząd Miasta Wrocławia pozostawia ofertę i umowę na stole licząc, że Urząd Marszałkowski i Koleje Dolnośląskie wywiążą się z deklaracji złożonej pasażerom w dniu 28.02.2023r.
Źródło: Urząd Miejski Wrocławia