wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

18°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 20:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Sprawy urzędowe do załatwienia przez internet

Sprawy urzędowe do załatwienia przez internet

Data publikacji: Autor:

Wyprawa do jakiegokolwiek urzędu zwykle nie należy do naszych ulubionych zajęć. Dobra wiadomość jest taka, że coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić nie ruszając się z domu np. przez internet.

Reklama

Jednym z urzędów, w których możemy zostać obsłużeni przez internet jest Urząd Miejski Wrocławia.

Aby móc załatwiać sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, konieczne jest jednak posiadanie tzw. profilu zaufanego. Dzięki niemu możliwe jest podpisywanie dokumentów m.in. w Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Jego posiadanie pozwala również na korzystanie z Platformy Informacyjno-Płatniczej Wrocławia (PLIP) umożliwiającej sprawdzanie oraz uregulowanie przez internet zobowiązań podatkowych. Profil zaufany można potwierdzić m.in.  we wrocławskim magistracie w Centrum Obsługi Podatnika i w Centrum Obsługi Mieszkańca. O tym, jak to zrobić, pisaliśmy - tutaj.

Oprócz Urzędu Miejskiego Wrocławia, na platformie ePUAP można załatwiać sprawy w innych jednostkach miejskich, m.in w Straży Miejskiej, Zarządzie Cmentarzy Komunalnych, Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, Zarządzie Zasobu Komunalnego, Centrum Usług Informatycznych oraz Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta.

Program Rodzina 500plus we Wrocławiu

Od 1 kwietnia, wnioski można składać drogą elektroniczną. MOPS we Wrocławiu INFOLINIA 500+  tel. 71 78 22 322, e-mail: [email protected]. O szczegółach czytaj – Program Rodzina 500plus we Wrocławiu.

  • Wnioski: pobierz wniosek. Już wydrukowane wnioski będzie można otrzymać w punktach stałych.  
  • Ze strony internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej można pobrać Informatory 500+: tutaj.

Dla pacjentów internautów

Z pewnością dużo czasu mogą zaoszczędzić również petenci dolnośląskiego oddziału NFZ.

- Osoby ubezpieczone mogą przez internet m.in. wyszukać placówki medyczne posiadające z NFZ umowy na świadczenie usług czy też sprawdzić kolejkę oczekujących – twierdzi Joanna Mierzwińska, rzecznik prasowy Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. - Można również przesłać wypełniony wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego ( EKUZ), złożyć wniosek o weryfikację ubezpieczenia zdrowotnego, a także poskarżyć się na nieprawidłowo wykonane usługi medyczne. W internecie można także sprawdzić proces potwierdzania własnego skierowania na leczenie uzdrowiskowe.

Również Urząd Wojewódzki oferuje możliwość załatwienia niektórych spraw bez konieczności bezpośredniego kontaktu z urzędnikami. Tutaj przez internet można np. sprawdzić stan realizacji wniosku paszportowego na Paszportowym Portalu Informacyjnym. Natomiast w Biurze Wojewody można drogą elektroniczną składać petycje oraz prośby o interwencję i pomoc w sprawach indywidualnych, a także uzyskać dostęp do centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Z kolei w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców bez wychodzenia z domu można m.in. zarezerwować planowaną wizytę, złożyć wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego czy też potwierdzenie jego posiadania. - Specyfika pracy urzędu wojewódzkiego sprawia, ze odbiorcami usług  w większości są instytucje oraz inne urzędy administracji publicznej, a jedynie niewielka ich część skierowana jest bezpośrednio do klienta indywidulnego – mówi Sylwia Jurgiel, rzecznik prasowy Wojewody Dolnośląskiego. - Uwarunkowania prawne powodują, iż w wielu przypadkach, złożenie wniosku jedynie inicjuje sprawę, natomiast pełna jej realizacja wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Osoba posiadająca profil zaufany na ePUAP może także wiele załatwić w każdym z wrocławskich Urzędów Skarbowych korzystając jedynie z komputera lub tabletu. W ten sposób można skorzystać z katalogu usług administracji publicznej np. złożyć wniosek o wydanie potrzebnego zaświadczenia. Poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej Urząd Skarbowy wysyła również odpowiedzi na zapytania podatników. Wiele spraw można załatwić przez internet również  w Urzędzie Marszałkowskim, Starostwie Powiatowym, Urzędzie Kontroli Skarbowej, Izbie Skarbowej, Sanepidzie, Powiatowym Urzędzie Pracy, prokuraturze, sądach, policji, straży pożarnej, szkołach wyższych czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z pewnością dzięki temu petenci zaoszczędzą wiele czasu i pieniędzy wydanych na przejazdy i parkingi w okolicach urzędów, które zwykle są zlokalizowane w ścisłym centrum miasta.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama