- Zimą 2023 roku grupa Develia podpisała ze spółką Vastint Poland przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości, na której znajduje się wielofunkcyjny budynek Arkady Wrocławskie: cena sprzedaży – 42,9 milionów euro; czas finalizacji transakcji – lato 2025 roku.
- Jednocześnie dyrektor zarządzający Vastint Poland, Roger Andersson, zapowiedział: — Nasze plany inwestycyjne przewidują wyburzenie istniejącego kompleksu i zastąpienie go nowoczesną, wielofunkcyjną zabudową.
- Wiosną 2024 roku najemcy zamknęli prawie wszystkie sklepy i inne lokale w Arkadach.
- Pod koniec tego samego roku właściciele dostali od urzędników z wydziału architektury pozwolenie na wyburzenie pustego i zamkniętego budynku.
- Na początku 2025 roku deweloper poinformował, że planuje rozpocząć rozbiórkę pod koniec stycznia.
Prace jednakże jeszcze się nie rozpoczęły, ponieważ Develia ma problemy ze skompletowaniem i złożeniem dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na wprowadzenie zastępczej organizacji ruchu przy Arkadach. Dodatkowo musi dogadać się z władzami miasta w sprawie zasad dotyczących obsługi placu budowy oraz w zakresie ograniczenia utrudnień dla mieszkańców.
Warunki do spełnienia są m.in. takie: dopuszcza się pojazdy o maksymalnej masie całkowitej 9 ton, które mają dojeżdżać do Arkad aleją Karkonoską, ulicą Swobodną, Gwiaździstą, Szczęśliwą, Nasypową i Komandorską i wyjeżdżać ulicami Komandorską, Swobodną, Gwiaździstą, Szczęśliwą, Powstańców Śląskich w kierunku wylotu z Wrocławia. Ponadto wykonawca rozbiórki musi tak planować prace, by na drogi wjeżdżało i wyjeżdżało maksymalnie 5 pojazdów na godzinę. Miasto uprzedziło, że o kontrolę poprosi Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
21 lutego, w piątek, pełnomocnik Develii był w biurze Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu z dokumentami, by uzyskać pozwolenie na zorganizowanie ruchu zastępczego, ale go nie dostał, ponieważ wprowadził w nich zmiany. Dokumentacja musi być zatem jeszcze raz przeanalizowana i oceniona przez ZDiUM, który teoretycznie ma na to 30 dni. To oznacza, że wyburzanie Arkad nie rozpocznie się w tym miesiącu. Najwcześniej – w marcu.
Gdy tylko pozwolenie na zajęcie części ulic i chodników zostanie wydane przez ZDiUM, poinformujemy, jak będzie wyglądał ruch tymczasowy wokół budynku. Tu odsyłamy pieszych i kierowców do poprzedniego tekstu, w którym zapowiedzieliśmy spodziewane zmiany.
Formalnie do Develia wciąż jest właścicielem nieruchomości z Arkadami Wrocławskimi, dlatego to ten deweloper jest odpowiedzialny za pierszą część rozbiórki. Prace na zlecenie dotychczasowego właściciela są zaplanowane do połowy 2025 roku. Później do dzieła przystąpi nowy inwestor – Vastint Poland.