Moderusy typu Beta jeżdżą już po Wrocławiu, jednak te z nowej serii nieco różnią się od swoich poprzedników. – To nie tylko pierwszy tramwaj tego typu we Wrocławiu, ale również pierwszy wyprodukowany Moderus Beta z nowym wyglądem – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowa MPK Wrocław.
(Po lewej starsza seria moderusa, po prawej najnowsza)
We wrocławskich nowych składach została zaprojektowana zupełnie nowa ściana czołowa, tramwaj został wyposażony w nowoczesne oświetlenie zewnętrzne w technologii LED oraz osłony dachowe, które maskują zamontowaną tam aparaturę.
– Jednak zmiany wprowadzono nie tylko na zewnątrz – tramwaj został wyposażony w nowy układ napędowy oraz nowoczesne samoprzewietrzalne silniki prądu przemiennego, eliminujące konieczność stosowania kratek wentylacyjnych na ścianach bocznych. To nie tylko poprawa wyglądu zewnętrznego, ale także obniżenie poziomu emitowanego hałasu – wyliczają w MPK.
Więcej miejsc w członie niskopodłogowym
Na dachu tramwaju zamontowano też specjalną kamerę, służącą do obserwacji współpracy sieci trakcyjnej i odbieraka prądu. Z myślą o pasażerach i w odpowiedzi na ich sugestie tramwaj został wyposażono w więcej miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, wprowadzono nową platformę dla wózków z czujnikiem otwarcia, przyciski drzwiowe zostały oznaczone w alfabecie Braille'a. Łącznie w nowym tramwaju jest ponad czterdzieści miejsc siedzących. Tramwaj Moderus Beta MF 24 AC jest również przystosowany do obsługi nowego systemu kasowników, który w najbliższym czasie zacznie obowiązywać we Wrocławiu.
W tej chwili tramwaj będzie uzbrajany we wszystkie systemy, które są montowane w MPK Wrocław, chodzi m.in. właśnie o nowe kasowniki, czy system informacji pasażerskiej.
Inwestycje z dofinansowaniem z unijnym
Inwestycja jest dofinansowywana ze środków unijnych w ramach projektu „Modernizacja floty taboru tramwajowego we Wrocławiu pod względem polepszenia efektywności energetycznej oraz zapewnienia dostępności dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się – Etap IA”. Wartość całkowita projektu to 310 529 490 zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: 159 000 000 zł. Za te pieniądze Wrocław zakupił łącznie 56 nowych tramwajów. 16 pojawiło się na torowiskach, już w tamtym roku. Ten, który przyjechał do Wrocławia jest pierwszym z nowej serii. W ramach tych ostatnich zakupów jest dostawa 30 składów do sierpnia i 10 w przyszłym roku.
Nowe tramwaje będą pojawiać się we Wrocławiu systematycznie. Po uzbrojeniu będą wyjeżdżać na torowiska, żeby zastąpić najstarsze składy. Jak zapowiada MPK, będą obsługiwać wszystkie linie w zależności od potrzeb przewozowych.