Premiera gry odbyła się 6 grudnia w siedzibie Wyższej Szkoły Bankowej. Celem Pack Rage jest nauka poprzez zabawę. Gracze, dzięki specjalnym okularom, przenoszą się w świat wirtualnych magazynów zlokalizowanych w kosmosie, gdzie czeka na nich towar wymagający posortowania na samochody dostawcze.
Zadaniem gracza jest w ciągu 3 minut zebrać jak najwięcej punktów, poprzez wysłanie paczek do odpowiednich bramek. Musi on zwrócić uwagę zarówno na kolory paczek, jak i ich wartość (za każdą dostarczoną paczkę otrzymamy różne liczby punktów) oraz uważać na pułapki, takie jak wybuchające bomby, beczki czy ulatniający się gaz.
Aby podołać wyzwaniu, gracz musi nauczyć się rozpoznawania stosowanych w logistyce oznaczeń towarowych, ale też wykazać się podzielnością uwagi i szybkością reakcji. W efekcie użytkownik kształtuje zdolność szybkiej analizy sytuacji, ćwiczy refleks oraz zdobywa podstawową wiedzę z branży logistycznej.
– Zauważyliśmy, że młodsze pokolenie studentów ma kłopoty z koncentracją i jest wychowane w multitaskingu, czyli wykonuje wiele czynności równolegle. Forma zajęć, która wymaga od nich dłuższego skupienia przestaje się sprawdzać, dlatego idąc z duchem czasu i oczekiwaniami studentów, zaprojektowaliśmy wspólnie z firmą Giant Lazer grę opartą o wirtualną rzeczywistość, która angażuje właściwie wszystkie zmysły i ciało do ruchu – mówi dr Danuta Studencka-Derkacz, dydaktyk oraz menedżer ds. partnerów strategicznych i relacji w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu.
Pack Rage to gra wykorzystująca wirtualną rzeczywistość. Przy pomocy specjalnych okularów wkraczamy w świat stworzony przez grafików i programistów, fot. Bartosz Moch
Współpraca nauki i biznesu
Pack Rage jest pierwszą w Polsce tego typu grą opartą o wirtualną rzeczywistość, zawierającą elementy edukacyjne i zręcznościowe. Powstała dzięki współpracy uczelni z wrocławską firmą Giant Lazer, która specjalizuje się w tworzeniu rozwiązań Virtual Reality.
– Od dawna chcieliśmy zrealizować projekt edukacyjny, dlatego z entuzjazmem podeszliśmy do współpracy z WSB. Spodziewamy się, że gra spotka się z zainteresowaniem uczniów i studentów, bo z jednej strony pozwala na dotknięcie fascynującego wirtualnego świata a z drugiej jest angażująca i ciekawa. Sam sprzęt, z którego korzysta gracz robi wrażenie – są to specjalne okulary, które odcinają go od realnego otoczenia i całkowicie przenoszą zmysły w świat gry. To całkowicie nowy wymiar rozrywki i edukacji – mówi Jakub Korczyński, CEO w firmie Giant Lazer.
Jakub Korczyński z Giant Lazer oraz dr Danuta Studencka-Derkacz z WSB we Wrocławiu, fot. Bartosz Moch
Przygotowanie gry typu Virtual Reality zajmuje średnio od 3 do 5 miesięcy. Proces obejmuje nie tylko samo programowanie, ale również m.in. wykonanie modeli 3D, przygotowanie muzyki przestrzennej oraz całego konceptu gry. Koszt stworzenia gry to minimum kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Pomoc dla studentów i maturzystów
Pack Rage ma służyć przede wszystkim studentom, którzy poprzez ćwiczenie odpowiednich umiejętności łatwiej odnajdą się na rynku pracy w branży logistycznej. Z drugiej strony to również znakomita okazja do sprawdzenia się przez uczniów szkół średnich, czy praca, w której decyzje trzeba podejmować pod presją czasu im odpowiada oraz czy mają odpowiednie predyspozycje do jej wykonywania.
– Przyszłym kandydatom na studia chcemy w nowoczesny sposób pokazać, czym jest logistyka, jakie umiejętności są na tym kierunku potrzebne. Gra wydaje się prosta, ale nie dość że mamy ograniczenie czasowe, to jeszcze musimy skupić się na tym, które elementy spakować, a z których zrezygnować. W codziennej pracy logistyk bez przerwy podejmuje szybkie i nieodwracalne decyzje, dlatego warto, by młodzież spróbowała, czy taki sposób pracy jej odpowiada – dodaje dr Danuta Studencka-Derkacz.
Gra wprowadza młodych ludzi w branżę logistyczną, świat dostaw i magazynowania, łącząc edukację z zabawą, fot. WSB Wrocław
Wkrótce rozgrywki międzyszkolne
Wyższa Szkoła Bankowa planuje również jeszcze w grudniu rozpocząć międzyszkolne rozgrywki w swoją nową grę. Te miałyby potrwać do czerwca 2018 r., a wziąć w nich udział mogą szkoły ponadgimnazjalne nie tylko z Wrocławia, ale również z okolicy. Zgłoszenia można przesyłać pod adres e-mail: [email protected]
– Szkoły są bardzo zainteresowane tym projektem i chcą, by uczniowie zagrali w naszą grę. Będziemy tworzyć rankingi wyników i zobaczymy, która szkoła ma najwięcej kandydatów z predyspozycjami do pracy logistycznej. W przyszłości chcemy tworzyć kolejne narzędzia wirtualnej rzeczywistości, które pomogą w nauce na naszych pozostałych kierunkach – kończy Studencka-Derkacz.