Gregor Gowans jest redaktorem serwisu „Wroclaw Uncut" (www.wroclawuncut.com), poświęconego wydarzeniom gospodarczym, kulturalnym i sportowym w stolicy Dolnego Śląska.
Urodzony w Szkocji, studiował w Aberdeen i przez jakiś czas pracował w hiszpańskiej Sewilli. W 2007 r., po propozycji znajomego, trafił do Wrocławia. – Był to okres dużych zmian gospodarczych, do których dołączyły także zmiany kulturowe i społeczne. Młode pokolenia stają się coraz bardziej kreatywne, wykorzystując tę wolność, którą ich rodzice nie dysponowali – opowiada Gregor.
Oprócz budowania serwisu, którego celem jest przekazywanie bezstronnych treści, Gregor odpowiada za angielską wersję strony Śląska Wrocław i Kina Nowe Horyzonty, uczy angielskiego w różnych firmach. – W jednej grupie jest pięć osób, każda innej narodowości. To kobiety z Turcji, Włoch, Hiszpanii, Francji i Polski – wylicza mój rozmówca.
Tolerancja i przestrzeń publiczna
Pytany o kwestię tolerancji w stosunku do obcokrajowców, Gregor wciąż widzi pole do poprawy. – W Wielkiej Brytanii dochodzi do przejawów rasizmu, jednak są one mniej widoczne. Z drugiej strony definiowanie Wrocławia miejscem nietolerancyjnym byłoby zbyt powierzchowne i niezgodne z prawdą. Na pewno byłaby potrzebna debata poruszająca takie zagadnienia, ale po angielsku – proponuje Gregor, który marzy o tworzeniu otwartej przestrzeni publicznej z możliwością zabierania głosu przez mieszkających we Wrocławiu obcokrajowców.
Popularność organizowanych we Wrocławiu TedX-ów (są to oddolnie organizowane wydarzenia, w czasie których lokalni czołowi liderzy, naukowcy i ludzie kultury dostają maksymalnie 18 minut na przeprowadzenie inspirujących wystąpień) elokwentnie pokazuje, że jest popyt na takiego typu inicjatywy. Wspólna praca nad rozwiązywaniem lokalnych projektów to wzajemne korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron. Przykład, który podaje Gregor, dotyczy Nadodrza, gdzie rewitalizacja powinna się skupić na tworzeniu więzi wśród ludzi: – Potrzebnych jest więcej miejsc, jak Cafe Rozrusznik, które swoją gościnnością wspierają budowanie marki Nadodrza jako miejsca stymulującego wystrzałowe i nowatorskie projekty.
To jak, organizujemy tę debatę?
Marcello Murgia