Do wrocławskiego biura Miejskiego Rzecznika Konsumenta zgłosiła się para, która kupiła w biurze turystycznym wczasy w Chorwacji. Miały być zagwarantowane: przeloty samolotem na trasie Wrocław–Zadar i Zadar–Wrocław, 7-dniowy pobyt w 4-gwiazdkowym hotelu Dubrownik ze śniadaniami, w pokoju z balkonem.
Na lotnisku okazało się, że na turystów nie czeka transport do hotelu, oddalonego o 350 km. Zostali w Zadarze, gdzie opłacili hotel. Po powrocie złożyli reklamację z żądaniem odpowiedniego obniżenia ceny o koszt niezrealizowanej usługi pobytu w hotelu i zapłaty zadośćuczynienia za zmarnowany urlop.
Ustawa gwarantuje
Turyści powołali się na ustawę z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, zgodnie z którą organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.
Ustawa ta zawiera też zapis, że podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy czas, w którym usługi nie wykonano, chyba że stało się tak na skutek wyłącznego działania lub zaniechania podróżnego. Podróżnemu przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności.Marta Pankowska, Miejska Rzecznik Konsumenta we Wrocławiu
Mimo tego biuro turystyczne odrzuciło reklamację turystów. Dlaczego?
– Organizator odmówił uwzględnienia reklamacji, dlatego że umowa wyraźnie stanowiła, że oferta nie zawiera transferów lotniskowych, co zostało przez konsumentów przeoczone – wyjaśnia Marta Pankowska. – Analiza umowy wykazała, że w sposób jasny, zrozumiały i widoczny w treści umowy była podana informacja o braku transferu na trasie lotnisko–hotel i hotel–lotnisko. Konsumenci to przeoczyli. Nie doszło więc do wykonania usługi niezgodnego z umową. A tym samym nie było podstaw do roszczeń.
Miejska Rzecznik Praw Konsumenta radzi:
Zawsze czytaj umowy. Jeśli jakaś informacja jest dla Ciebie niewidoczna, poproś o wskazanie odpowiedniego zapisu w treści dokumentów, w tym umowy i ogólnych warunków umowy stanowiących jej integralną część. W razie sporu wiążące są informacje pisemne, nie zaś obietnice pracownika biura podróży. Wszelkie wątpliwości należy rozwiać przed podpisaniem kontraktu. Możesz też skorzystać z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów, który bezpłatnie udziela porad i informacji prawnych.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu:
- G. Zapolskiej 4, I piętro, pok. 128 (od pon. do pt. w godz. 8-15)
- tel. 71 777 79 02 (od pon. do pt. w godz. 8-15.30)
- e-mail: brk(at)um.wroc.pl