Rejestr wyborców a spis wyborców
Wyborca zameldowany na pobyt stały we Wrocławiu, który nie został wpisany na swój wniosek do stałego rejestru wyborców w innej gminie oraz wyborca wpisany do rejestru wyborców we Wrocławiu na swój wniosek, zostanie z urzędu wpisany do spisu wyborców sporządzonego dla obwodu głosowania właściwego dla jego miejsca zamieszkania.
Spis wyborców - w przeciwieństwie do rejestru - dotyczy tylko konkretnych wyborów.
Głosowanie poza miejscem stałego zamieszkania
Głosowanie w miejscu pobytu czasowego, po dopisaniu do spisu wyborców na wniosek wyborcy.
Wyborca czasowo przebywający poza miejscem zameldowania na pobyt stały (w tym wyborca zameldowany na pobyt czasowy), a w przypadku wyborcy wpisanego do rejestru wyborców na własny wniosek — przebywający czasowo poza miejscem wpisania do rejestru oraz wyborca nigdzie niezamieszkały, może wziąć udział w głosowaniu we Wrocławiu jeżeli w dniu wyborów będzie czasowo przebywał we Wrocławiu i złoży pisemny wniosek o dopisanie do spisu wyborców.
Wniosek składa się w Urzędzie Miejskim Wrocławia (Wydział Obywatelski, dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców przy ul. G. Zapolskiej 4, pokoje 221, 222, 223 w godzinach 7.45 do 15.45) najpóźniej do 8 października 2019 r.
Głosowanie na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania
Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania we Wrocławiu składają wyborcy, którzy będą ujęci w spisie wyborców we Wrocławiu, najpóźniej do dnia 11 października 2019 r.
Wniosek może być złożony pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej ([email protected]). Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę. Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców we Wrocławiu.
Głosowanie w kraju wyborców stale zamieszkałych za granicą
Wyborca stale zamieszkały za granicą, który będzie przebywał w Polsce w dniu wyborów, w celu wzięcia udziału w głosowaniu powinien złożyć najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów (do 8 października 2019 r.), pisemny wniosek o wpisanie do spisu wyborców w miejscu czasowego pobytu we Wrocławiu.
Wyborca stale zamieszkały za granicą może również głosować na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego przez konsula lub gminę, o ile został na swój wniosek wpisany do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym odpowiednio za granicą lub w kraju.
Udostępnienie spisu wyborców
W okresie między 23 września 2019 r. a 7 października 2019 r. każdy wyborca może sprawdzić w Urzędzie Miejskim Wrocławia czy został uwzględniony w spisie wyborców.
Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek wyborcy zawierający dane osobowe umożliwiające odnalezienie wyborcy w spisie tj. imię (imiona), nazwisko oraz adres zamieszkania.
Wnioski o udostępnienie spisu wyborców można składać w Wydziale Spraw Obywatelskich Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców mieszczącym się przy ul. G. Zapolskiej 4 pokoje 221, 222 i 223 w godzinach 7.45 do 15.45 oraz w Centrach Obsługi Mieszkańca.
- COM Nr I przy ul. G. Zapolskiej 4 w godzinach 8:00 do 17:15,
- COM Nr II przy pl. Nowy Targ 1-8 w godzinach 8:00 do 17:15,
- COM Nr IV przy al. M. Kromera 44 w godzinach 8:00 do 15:15.