SmartMoto Challenge to zawody, w których udział biorą drużyny złożone ze studentów i doktorantów. Na początku projektują swoją elektryczną maszynę, następnie ją budują i przystępują do rywalizacji. W głównej mierze chodzi tu o wykorzystanie zdobytej na studiach wiedzy. Co ciekawe, podczas zawodów oceniany jest nie tylko motocykl, ale także umiejętności całej drużyny w kwestiach biznesowych.
– Studenci przedstawiają biznes plan, który zawiera m.in. perspektywy wdrożenia produkcji i sprzedaży swojego produktu na najbliższe 3 lata. Prezentują również innowacyjne pomysły, które przygotowali, a całość jest oceniana przez jury, w skład którego wejdą znane osobistości zajmujące się motoryzacją i przedsiębiorczością, a także pracownicy naukowi – mówi Mikołaj Ostrowski z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych PWr.
Studenci Politechniki Wrocławskiej mają bardzo duże doświadczenie w zawodach z serii SmartMoto Challenge, gdyż ze swoimi elektrycznymi pojazdami startują w nich regularnie od 2013 roku – głównie w Barcelonie.
– Chcemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju elektromobilności w Europie, dlatego zdecydowaliśmy się na organizację SmartMoto Challenge we Wrocławiu. Na naszym wydarzeniu rywalizację podejmą motocykle elektryczne stworzone przez inżynierów z całej Europy. Wrocławianie będą mogli również zobaczyć rozwiązania przemysłowe w zakresie pojazdów elektrycznych na specjalnym Festiwalu E-mobility, który odbędzie się w ramach naszego wydarzenia – dodaje Mikołaj Ostrowski.
Konkurencje dynamiczne i statyczne
Zespoły w zawodach SmartMoto Challenge zmagają się zarówno w konkurencjach statycznych, jak i dynamicznych. Muszą opowiedzieć nie tylko o kosztorysie i biznesplanie projektu, ale także wykazać się w teście przyspieszenia, jeździe między stożkami i wyścigu endurance.
Każde tego typu zawody mają określony temat. Tegoroczny związany jest z motocyklami typu cross/enduro, które muszą odpowiednio poradzić sobie nie tylko na torze off-roadowym, ale także w konkurencjach na zwykłej, asfaltowej nawierzchni.
Zawody, które studenci Politechniki Wrocławskiej zorganizują w sierpniu mają swój ściśle określony regulamin. Nowością na pewno będzie jednak zwiększona moc silników startujących pojazdów.
– Z roku na rok dopuszczalna moc silnika jest zwiększana. Zaczynaliśmy od 2 kW, a teraz zwiększamy ją do 30. Organizatorzy SmartMoto Challenge stawiają na rozwój tej rywalizacji, dlatego także w tym roku idziemy o krok dalej. Większa moc silnika sprawia, że konstrukcje są bardziej atrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy, a także stanowią jeszcze większe wyzwanie inżynieryjne dla samych konstruktorów – mówi Mikołaj Ostrowski.
Wykorzystają kampus PWr
Wrocław SmartMoto Challenge odbędzie się 22-26 sierpnia. Część statyczna oraz niektóre konkurencje dynamiczne rozegrane zostaną na kampusie PWr, natomiast crossowe na specjalnym torze spełniającym wymogi jazdy terenowej. Zapisy na to emocjonujące wydarzenie trwają do końca lutego, a studenci Politechniki Wrocławskiej cały czas pracują nad nową maszyną, z którą powalczą w tym roku.
– Jako Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych konstruujemy nowy motocykl na zawody w Barcelonie i we Wrocławiu. Tegoroczny projekt to również motocykl crossowy. Jesteśmy wspierani przez UNIKAT Motorworks i jesteśmy właśnie w trakcie prac nad nowym motocyklem LEM Thunder. Szczegóły dotyczące nowej konstrukcji planujemy zdradzić już niebawem – tajemniczo zaznacza przedstawiciel Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych PWr Mikołaj Ostrowski.
Dotychczas zawody z serii SmartMoto Challenge odbywały się wyłącznie w Barcelonie oraz Moskwie.