Są chętni stworzyć wypożyczalnię aut elektrycznych

Pięciu potencjalnych partnerów zgłosiło się w postępowaniu na uruchomienie i zarządzanie miejską wypożyczalnią aut elektrycznych. Rozpoczęła się weryfikacja.


Wczoraj minął termin na składanie wniosków przez partnerów prywatnych zainteresowanych uruchomieniem i zarządzaniem miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. Wpłynęło 5 wniosków. Są to zarówno podmioty występujące samodzielnie, konsorcja firm, ale też specjalnie utworzone spółki tj. Arriva, Enigma, Egis+Nawrot, Decatur i AWL VIII .

 - Obecnie weryfikujemy poprawność złożonych wniosków a niebawem nastąpi etap negocjacji i indywidualnych rozmów z partnerami w zakresie aspektów technicznych, prawnych i ekonomicznych funkcjonowania systemu. Po doprecyzowaniu warunków systemu nastąpi składanie ofert i wybór partnera – mówi Anna Badeńska z działu projektów i rozwoju infrastruktury Urzędu Miejskiego.

Przypomnijmy. Urząd miasta w połowie sierpnia ogłosił postępowanie na uruchomienie i zarządzanie miejską wypożyczalnią samochodów elektrycznych. We Wrocławiu będzie można skorzystać nawet z 200 tego typu aut i był to pierwszy taki przetarg w Polsce.

 

Wypożyczalnie aut elektrycznych działają w dużych miastach na całym świecie. W Londynie, Wiedniu, Berlinie, czy Amsterdamie mieszkańcy do swojej dyspozycji mają po kilkaset ekologicznych aut. Mogą je pożyczać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, rezerwować przez internet  i obsługiwać przez telefon. Systemy często zintegrowane są z wypożyczalniami rowerów miejskich. W stolicy Niemiec taką sieć prowadzi DB Bahn. W Polsce tego typu projekty dopiero raczkują, ale coraz więcej miast jest nimi zainteresowana.

 - Chcemy uwolnić przestrzeń miejską poprzez ograniczenie ilości pojazdów indywidualnych w centrum. Proponując jednocześnie mieszkańcom alternatywny, nowy i wygodny środek komunikacji – mówi Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki.

Wrocław do przetargu najpierw gruntownie się przygotował. Ogłoszenie postępowania poprzedziły długie analizy i dialog techniczny z potencjalnymi partnerami.  

Lokalna wypożyczalnia ma się składać z sieci stacji wypożyczeń, floty pojazdów oraz dedykowanych dla aut elektrycznych miejsc postojowych. Aut ma być około 200, UM wskaże około 30 lokalizacji stacji, które uzna za kluczowe dla mieszkańców. Pozostałe (od 30 do 60) zaproponuje partner.

 - Korzystający z wypożyczalni ekologicznych aut będą mieć również zapewnienie dodatkowe przywileje, np. możliwość korzystania z bus-pasów, wyznaczone bezpłatne miejsca parkingowe, uprawnienia do poruszania się po niektórych ulicach wyłączonych z ruchu kołowego – wylicza Elżbieta Urbanek.

W tej chwili trwa weryfikacja wniosków, potem firmy zostaną zaproszone do złożenia już konkretnych ofert i w I kwartale 2016 roku będzie można wybrać partnera.

Zgłoś uwagę