@Przemek_Filar Będzie buspas na ul. Robotniczej.
— Rafał Dutkiewicz (@dutkiewiczrafal) 5 grudnia 2016
Za wytyczeniem w tamtym rejonie buspasa przemawia przede wszystkim duża częstotliwość kursowania autobusów po ulicy Robotniczej. Średnio co 15 minut pojawia się tam autobus linii 106, 107, 109, 148, 149 lub 609. W godzinach szczytu jest jeszcze bardziej gęsto, bo autobusy kursują ul. Robotniczą co 3 minuty. Specjaliści z MPK wyliczyli, że problem jest przede wszystkim na trasie do centrum – autobusy w tych najtrudniejszych godzinach, na tym krótkim odcinku, łapią średnio 10-minutowe opóźnienia. Pomysł powstania buspasa był również zgłaszany do WBO, jednak nie udało mu się zakwalifikować do realizacji. Teraz wydzielenie zostanie wprowadzone w życie. – Robotnicza jest szeroką, około 12-metrową jezdnią i spokojnie poza buspasem, będzie można utrzymać po jednym pasie ruchu ogólnego dla obu kierunków – mówi Elwira Nowak, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej.
W związku z tym, że większość planowanego buspasa biegnie po nawierzchni z kostki brukowej, a zwykłe malowanie znaków poziomych utrzymuje się krótko na takiej nawierzchni, jest plan aby zastosować dwuwarstwowy system oznakowania.
– System składa się z dwóch warstw masy chemoutwardzalnej. Pierwsza warstwa podkładowa, wykonywana jest z elastycznej szarej masy, której zadaniem jest wypełnienie fug i wyrównanie nawierzchni oraz stworzenie długotrwałego fundamentu dla oznakowania docelowego. Drugą warstwę stanowi oznakowanie docelowe, wykonywane z białej masy chemoutwardzalnej – tłumaczy Elwira Nowak.
Dwuwarstwowy system oznakowania wykorzystany byłby do wytyczenia linii segregacyjnych rozdzielających kierunki ruchu na ulicy Robotniczej oraz do wykonania piktogramów „BUS”, „TAXI” oraz symbolu Pogotowia Ratunkowego.
Wstępne szacunki zakładają, że będzie to kosztować około 200 tys. zł. Zanim jednak rozpoczną się konkretne prace, potrzebne są odpowiednie projekty i dokumenty. Samo wyznaczanie buspasa najpewniej odbędzie się w sezonie letnim.