Torowcy, na tym newralgicznym dla wrocławskiej komunikacji placu, działają od sierpnia ubiegłego roku. Najpierw wymienili rozjazdy od ul. Ruskiej i św. Mikołaja, a następnie od ul. Legnickiej. Od połowy stycznia działają na samym środku skrzyżowania, gdzie pojawią się nowe krzyżownice.
– Inwestycja na placu Jana Pawła II została podzielona na 5 etapów. Wszystko po to, by mieszkańcy dalej mogli korzystać z tego ważnego węzła komunikacyjnego – mówi Krzysztof Balawejder prezes MPK Wrocław. – Dzięki dobrej organizacji pracy III etap zakończymy tydzień przed terminem, co umożliwi szybszy powrót ruchu kołowego w tym miejscu. Nastąpi to od 19 marca.
Trzeci etap prac obejmował nie tylko wymianę skrzyżowania torowego
Obecnie dobiega końca przerwa technologiczna dotycząca wiązania nowej nawierzchni betonowej. Również podczas tej części inwestycji Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta uszczelnił dylatację przejścia podziemnego, co znacznie poprawi komfort korzystania z łącznika.
Tydzień po przywróceniu ruchu kołowego w tamtym miejscu z nowego skrzyżowania skorzystają tramwaje. Na torowisko łączące ul. Ruską z ul. Legnicką powrócą one 26 marca.
Sprawdź: 26 marca – kolejny etap wymiany rozjazdów na pl. Jana Pawła II. zmiany dla pasażerów
Bez paraliżu miasta w centrum
– Przede wszystkim nie sparaliżowaliśmy tej części Wrocławia, ruch odbywa się płynnie. Dlatego prace podzieliliśmy na etapy – podkreśla Krzysztof Balawejder, prezes MPK.
Trzeci etap miał zakończy się 25 marca, ale torowcy skończyli prace tydzień przed czasem. Dzień później torowcy przeniosą się na tory prowadzące na most Sikorskiego. Tam będą działać do końca maja. Przy okazji Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta uszczelnia dylatację w przejściu podziemnym pod placem.
Remont na pl. Jana Pawła II przebiega etapami /fot. BP
– Korzystając z tego remontu chcemy wymienić torowisko między pl. Jana Pawła II i mostem Sikorskiego. Chcemy te prace połączyć i nawzajem uzupełnić – zapowiada Balawejder.
Ostatnie roboty od strony pl. Orląt Lwowskich ruszą w drugiej połowie maja i zakończą się w lipcu. Koszt realizacji całego remontu to niespełna 6 mln zł. Do tej kwoty należy doliczyć ok. 2 mln za zakup rozjazdów.
W 2023 r. remont torów na Legnickiej
Przy okazji MPK Wrocław rozpisało przetarg na stworzenie projektu remontu torowiska na dwóch odcinkach ul. Legnickiej o łącznej długości 3,5 km. Prace ruszą, gdy zostanie oddana do użytku nowa linia tramwajowa przez Popowice.
– Chodzi o remont torowiska między ul. Sokolniczą a pl. Strzegomskim oraz ul. Zachodnią a Niedźwiedzią, gdzie mieści się centrum handlowe Magnolia. To jedna z najbardziej obciążonych tras tramwajowych, w tej chwili bez alternatywy, ale wkrótce będzie nowe torowisko w ciągu ul. Popowickiej. To pozwoli na przeprowadzenie spokojnego remontu na ul. Legnickiej – zauważa Balawejder.
Dodatkowo plan prac zakłada wymianę rozjazdu na wysokości dawnej zajezdni tramwajowej nr V (to około 95 metrów toru pojedynczego). Torowisko znajduje się w złym stanie technicznym i wymaga remontu. Prace nie będą jednak dotyczyć ośmiu peronów przystankowych zlokalizowanych na trasie planowanego remontu.