We wtorek, 30 listopada, rozpoczęły się dwutygodniowe testy pociągów Elf 2 na torze pod Żmigrodem. Wzięli w nich udział przedstawiciele kontrahenta – Kolei Dolnośląskich – oraz producenta – bydgoskiej Pesy. Potem pojazd będzie m.in. testowany na liniach kolejowych PKP PLK w Polsce i będzie czekał m.in. na homologację.
Na początek wokół Wrocławia
– Pociągi Elf 2 będą w ruchu od września 2022 r. i na początek pojadą po torach w aglomeracji wrocławskiej – mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Po pierwsze, wyruszą z Wrocławia Głównego przez Dobrzykowice, Jelcz-Miłoszyce do Jelcza-Laskowic. To linia kolejowa 292, która w najbliższych dniach, od 12 grudnia, po wielu latach nieużywania w ruchu pasażerskim, zostanie oddana do użytku i początkowo będzie obsługiwana innymi pojazdami, niż Elf 2.
Drugi kierunek to z Wrocławia Głównego do Oleśnicy, czyli na jednej z głównych, zelektryfikowanych linii, wybiegających z aglomeracji wrocławskiej.
Pociągi Elf 2 z kolejnej dostawy pojawią się na wszystkich innych, zelektryfikowanych liniach kolejowych na Dolnym Śląsku. Będą jeździły m.in. w aglomeracji wałbrzyskiej czy aglomeracji zagłębia miedziowego.
Kilometry kabli wewnątrz pojazdu
Elf 2 należą do najnowszej generacji elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanej przez Pesę Bydgoszcz SA.
Wnętrze Elfa2
– Pojazd jest bardzo skomplikowany – wyjaśnia Maciej Walczak, przedstawiciel bydgoskiej Pesy. – Tego nie widać gołym okiem, ale to jak mały samolot. Kilkanaście kilometrów kabli, dużo urządzeń i systemów bezpieczeństwa wewnątrz i do tego nowoczesny wygląd na zewnątrz.
Pociąg idealny dla ruchu miejskiego
Elf 2 to typowy pociąg przystosowany do obsługi ruchu w dużych aglomeracjach miejskich. Na pokład może wejść do pół tysiąca osób. Do dyspozycji pasażerów jest 250 miejsc siedzących. Długość składu – aż 90 metrów i po osiem par drzwi z dwóch stron, ułatwi szybkie wejście i wyjście dużej liczby pasażerów w szybkim czasie.
W środku przewidziano WiFi, klimatyzację, miejsca do przewozu rowerów i wózków osób niepełnosprawnych. Do tego dochodzą kontakty do ładowania telefonów czy laptopów i wtyczki USB. Pojazd dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych.